Jaarstukken 2019
portal

Bestuur en ondersteuning

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

82.467

85.934

87.007

1.073

Lasten

24.404

25.245

23.945

1.300

Resultaat voor bestemming

58.062

60.689

63.062

2.373

Mutaties reserves

Baten

1.048

5.900

5.909

9

Lasten

1.607

6.851

6.851

Totaal mutaties reserves

-558

-951

-942

9

Resultaat na bestemming

57.504

59.738

62.121

2.382

Verschillenanalyse

0.

Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur - Herindeling
Een voordeel van € 150.000 houdt verband met de ARHI-bedragen die de gemeente ontvangt voor de uitgaven van het herindelingsproces. Het project herindeling is eind 2019 financieel afgesloten, alle uitgaven zijn gedaan. Wij melden enkele meevallers op de projectbegroting, zoals lagere kosten van de projectgroep, werkgroepen, organisatiekosten en communicatie.

150.000

V

I

0.1 Bestuur - rekenkamercommissie
De raming voor het budget voor de rekenkamercommissie is gebaseerd op 1 euro per inwoner. In 2019 is er één rekenkameronderzoek uitgevoerd, met als onderwerp de verzelfstandiging van het sportbedrijf. Het restantbudget valt vrij.

22.000

V

I

0.1 Bestuur - toevoeging pensioenvoorziening
Voor de huidige en voormalige wethouders van de (voormalige) gemeente Zevenaar en de voormalige gemeente Rijnwaarden die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, is een voorziening gevormd. Eén van de grondslagen die gehanteerd wordt bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening is de zogenaamde rekenrente, welke gebaseerd is op de marktrente. Conform de begroting is in 2019 € 100.000 toegevoegd aan de voorziening. Op basis van nieuwe actuariële berekeningen bleek een extra toevoeging aan de voorziening nodig van € 511.000. Als gevolg van de extreem lage rekenrente, meer dan 1% verlaging t.o.v. 2018, is nu een fors hogere toevoeging noodzakelijk om het doelvermogen op peil te houden.

-511.000

N

I

0.1 Bestuur - voormalige gemeente Rijnwaarden bijdrage
Door een andere werkwijze bij de voormalige gemeente Rijnwaarden is een bedrag van € 450.000 aan herindelingskosten als last in de jaarstukken 2017 verwerkt. Dit bedrag is in 2017 ten laste van de Algemene Reserve van Rijnwaarden gebracht. Als dit bedrag van het Ministerie was ontvangen was het saldo van de jaarstukken 2017 van de gemeente Rijnwaarden € 450.000 hoger geweest en dus ook de Algemene Reserve. Nu komt dit voordeel bij de definitieve afrekening van de ARHI gelden tot uiting in deze jaarstukken van de gemeente Zevenaar waardoor eenmalig een voordeel ontstaat van € 450.000.

450.000

V

I

0.11 Resultaat van de rekening
Het begrote resultaat na wijziging komt binnen dit programma als een nadelig verschil naar voren.

-1.322.000

N

I

0.2 Burgerzaken - leges paspoorten en rijbewijzen
In 2019 zijn minder identiteitsbewijzen en rijbewijzen aan onze inwoners verstrekt. De paspoorten en ID-kaarten zijn nu 10 jaar geldig, en niet meer zoals voorheen, 5 jaar.

-175.000

N

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Exploitatie HAL12
De uitgaven m.b.t. de "gealloceerde middelen Hal12", conform raadsbesluit d.d. 04-07-2018, vertonen in 2019 een overschrijding van € 79.000 Hier staat echter ook een niet begrote onttrekking uit de Algemene reserve tegenover van € 52.000. Een en ander conform datzelfde raadsbesluit. Per saldo is er op dat punt een overschrijding van kosten van € 27.000 wat hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door externe vergaderkosten van de raad omdat de vergaderzaal enige tijd niet beschikbaar was. Ook zijn er meer kosten van advisering uitgegeven voor de totstandkoming van onder meer huurovereenkomsten, de juridische borging van de Wet Markt en Overheid en de bouwbegeleiding.
Omdat de exploitatie van de Turmac Cultuur fabriek nog niet volledig was gestart in 2019 is van het resterende budget nog € 167.000 over. Per saldo is er een overschot van € 88.000.

88.000

V

I

0.4 Overhead - bijdrage aan SDL voor team Inkoop
Nadeel betreft de afrekening van de RID inzake team inkoop. Er is extra capaciteit ingezet vanwege een fors beroep dat is gedaan op de capaciteit van inkoop. Voldoen aan de Europese aanbestedingsregels blijft aandachtspunt.

-32.000

N

I

0.4 Overhead - informatisering & automatisering
Het nadeel op I&A van € 39.000 heeft betrekking op hogere softwarelasten. In 2019 hebben we de volledige kosten van de gebruikerslicenties van Microsoft Office verantwoord.

-39.000

N

I

0.4 Overhead - interne doorbelastingen
Een voordelig bedrag van € 1.650.000 wordt verklaard door interne doorbelastingen van salarissen. Op andere programma's in deze jaarrekening leiden de doorbelastingen tot nadelige verschillen. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

1.650.000

V

I

0.4 Overhead - juridisch advies
Het budget voor rechtskundig advies was in de voorliggende jaren structureel te laag om te kunnen voldoen aan de huidige behoefte aan rechtskundig en ander deskundig advies. Voor 2019 is er incidenteel € 65.000 extra geraamd. Afgelopen jaar hebben we kosten toegerekend aan de projecten waarvoor de kosten zijn gemaakt. Dit heeft gezorgd voor een besparing op dit budget. Het gaat hierbij onder andere om de advisering ten aanzien van de Turmac Cultuurfabriek, Platanenlaan en een aantal ruimtelijke projecten.

66.000

V

I

0.4 Overhead - opleidingsbudgetten
De budgetten voor opleidingen, teambuilding en de Zevenaar Academie zijn in 2019 volledig ingezet en in de volle breedte benut. Naast de noodzakelijk kennis- en vakopleidingen, verplichte cursussen en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers is ingezet op onder meer trainingen planmatig & projectmatig werken, cursussen vitaliteit, training helder schrijven en een traject voor alle medewerkers rondom Hostmanship. Uiteindelijk verantwoorden we een nadeel van € 16.000, zijnde 4% van het totale budget.

-16.000

N

I

0.5 Treasury - rentelasten.
De verschillen in rentelasten lichten wij centraal toe bij het onderdeel resultaat, analyse van rente en afschrijving.

-38.000

N

I

0.61 OZB Woningen / 0.62 OZB -niet woningen
Het voordeel op de OZB houdt verband met de effecten van de actualisatie van herwaardering 2019 en areaalontwikkeling, zowel bij woningen als bedrijfspanden.

317.000

V

I

0.63 Parkeerbelasting
De opbrengsten van de parkeerbelasting zijn in totaal € 68.000 lager dan begroot. De lagere opbrengst wordt o.a. veroorzaakt doordat er tijdens de vervanging van de parkeerautomaten niet betaald en gehandhaafd is. Na plaatsing parkeerautomaten is er de eerste twee weken ook nauwelijks gehandhaafd i.v.m. coulance. Ook door de schaatsbaan op het Kermisterrein zijn minder opbrengsten ontvangen.

-68.000

N

I

0.64 Belastingen overige - Precariobelasting
Minder strekkende meters kabels en leidingen in de gemeentegrond leiden tot een nadeel.

-116.000

N

S

0.7 - Algemene uitkering
In de 2e Voortgangsrapportage 2019 werd de Algemene uitkering uit het gemeentefonds aan onze gemeente geraamd op € 66.472.000. Op basis van de verschenen decembercirculaire heeft de uitkering uiteindelijk € 67.129.000 bedragen. Dat is een positief verschil van € 657.000. Dit verschil kan als volgt worden uitgesplitst.
Accres                                                                                                                   344.000   N
Ontwikkeling uitkeringsbasis                                                                              372.000   N
Hoeveelheidsverschillen                                                                                     1.095.000   V
Klimaatmiddelen                                                                                                     247.000   V
Participatie                                                                                                       28.000   V
Diverse kleine verschillen                                                                                           3.000   V
                                                                                                                              -------------
Totaal Accres                                                                                                      657.000   V
Aanpassen raming in de 2e Voortgangsrapportage 2019                                             45.000  N
                                                                                                                              -------------
Totaal                                                                                                                       612.000 V

Volgens het systeem van ‘samen de trap op en samen de trap af’ hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds. Deze doorwerking wordt het accres genoemd. Het negatief effect ten opzichte van de verwachtingen in het begin van het jaar ontstaat door lagere rijksuitgaven in 2019 op het gebied van infrastructuur en defensie. Daarnaast zijn de rijksuitgaven dat jaar ook gedaald als gevolg van het zgn. pensioenakkoord.
Ontwikkeling uitkeringsbasis.
Hiervan is sprake als de landelijke aantallen van de verschillende maatstaven in de Algemene uitkering wijzigen. Omdat het bedrag van het gemeentefonds wettelijk vastligt, wordt de uitkering aan een individuele gemeente gecorrigeerd door een aanpassing van de uitkeringsfactor. In 2019 hebben omvangrijke wijzigingen plaatsgevonden bij een aantal maatstaven, met name betreffende het medicijngebruik. Hierdoor is de uitkering voor de bedoelde maatstaven gestegen, maar daalt de uitkeringsfactor fors.
Hoeveelheidsverschillen.
Door het samenvoegen van de afzonderlijke uitkering ten behoeve van het sociaal domein met de Algemene uitkering uit het gemeentefonds is het aantal maatstaven waarop de berekening van de Algemene uitkering is gebaseerd in 2019 aanzienlijk toegenomen. Een aantal van deze maatstaven was aan het begin van het jaar nog niet goed te berekenen of te voorspellen. Dit leidt ertoe dat in de loop van het jaar veel aanpassingen moesten worden doorgevoerd. De belangrijkste wijzigingen doen zich vooral voor als gevolg van stijgingen bij de maatstaven die verband houden met het inkomen en het medicijngebruik. Hierbij gaat het o.a. om:
- het aantal huishoudens met een laag inkomen;
- het gemiddeld inkomen in huishoudens met kinderen;
- het gemiddeld inkomen in huishoudens, ouder dan 75 jaar;
- het aantal uitkeringsgerechtigden;
- het aantal personen met loonkostensubsidie;
- het aantal personen dat gebruik maakt van medicijnen voor chronische aandoeningen;
- het aantal ouders met langdurig psychisch medicijngebruik.
Klimaatmiddelen.
In het Klimaatakkoord van juni 2019 is afgesproken dat het Rijk € 150 miljoen ter beschikking stelt aan gemeenten ten behoeve van het realiseren van Regionale Energie Strategieën en ter ondersteuning van gemeenten bij de Transitievisies Warmte.
Participatie.
In de meicirculaire was abusievelijk te weinig loon- en prijsbijstelling toegekend aan het onderdeel Participatie. In overleg met de VNG is besloten de foutieve toedeling te corrigeren.
In de 2e Voortgangsrapportage 2019 was een foutief bedrag in de begrotingswijziging opgenomen. Hierdoor ontstaat in de jaarrekening alsnog een verschil van € 45.000.

612.000

V

I

0.8 Overige baten en lasten - Afschrijvingen
De verschillen in afschrijvingslasten lichten wij centraal toe bij het onderdeel resultaat, analyse van rente en afschrijving.

40.000

V

I

0.8 Overige baten en lasten - algemene baten & lasten
Op algemene baten en lasten wordt per saldo een nadeel verantwoord van € 63.000. De voornaamste verklaring is een suppletie-aangifte BCF en een naheffing omzetbelasting, beide over het belastingjaar 2017.

-63.000

N

I

0.8 Overige baten en lasten - onvoorzien
De raming voor onvoorziene uitgaven is voor € 35.000 ingezet voor de tussenfase governance HAL12 en voor € 40.000 ten behoeve van het afwikkelen van een schadeclaim. Het overige budget van € 51.500 valt als voordelig verschil vrij in de jaarrekening.

52.000

V

I

Overige verschillen

-7.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2020 10:00:39 met de export van 06/11/2020 09:58:28