Jaarstukken 2019
portal

Bestuur en ondersteuning

Wat heeft het gekost?

Incidentele baten en lasten

Het is van groot belang voor de interne toezichthouders (provinciale staten/gemeenteraad) als voor de externe toezichthouders (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties/Provincies) dat helder inzicht bestaat in de financiële positie op korte en langere termijn. Zo is in de BBV artikelen 19- c en 28-c bepaald dat in de toelichting op het overzicht van baten en lasten bij de begroting en bij de jaarrekening, een overzicht van incidentele baten en lasten wordt gevoegd. In de toelichting bij het BBV staat dat voor een nadere invulling van het begrip incidenteel kan worden gedacht aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Het gaat er bij de bedoelde voorschriften echter vooral om inzicht te krijgen in de variabele posten in de begroting en meerjarenraming. In dat kader kunnen tijdelijke geldstromen die (nog) langer lopen dan drie jaar dus ook relevant zijn.
Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken. Structurele baten en lasten zijn in elk geval die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Indien de structurele lasten worden gedekt door de structurele baten is er sprake van ‘materieel’ begrotingsevenwicht.
Deze gegevens zijn ontleend aan de Notitie van 2012.
De nieuwe notitie structurele en incidentele baten en lasten geldt vanaf 2019 en verduidelijkt het onderscheid tussen de incidentele en structurele baten en lasten. De opzet van het  overzicht zal anders zijn door "stellige uitspraken" die leidend zijn en "aanbevelingen" die steun en richting geven voor een transparant inzicht in de financiële positie.

Bedragen x € 1.000

Onderwerp

Omschrijving

Begroot

Werkelijk

Programma 0. Bestuur en ondersteuning

Baten

Doorontwikkeling Planning & Control

De kosten voor de doorontwikkeling van de Planning & Control worden gedekt uit de algemene reserve.

50

50

Project 'Basis op orde'

De kosten voor het project Financiële basis op orde worden gedekt uit de algemene reserve.

75

75

Lasten

Doorontwikkeling Planning & Control

Voor de doorontwikkeling van de Planning & Controle zijn kosten gemaakt in 2019.

50

50

Project 'Basis op orde'

Voor de uitvoering van het project Financiële basis op orde is in 2019 het toegekende bedrag volledig benut.

75

75

Extra formatie infrastructurele projecten

In 2019 zijn de toegekende middelen voor infrastructurele projecten volledig benut.

304

304

Totaal programma 0

-304

-304

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2020 10:00:39 met de export van 06/11/2020 09:58:28