Wat hebben we gedaan?
0.1 Goed bestuur | ||
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | Jaar realisatie | 2020 |
We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |||
We streven naar een open communicatie, goede omgangsvormen en duidelijke bestuurlijke gewoonten. Daarvoor zijn meerdere partijen nodig. Het is een samenspel tussen raad, college, griffie en ambtelijke organisatie. In december zijn bijeenkomsten met raadsleden georganiseerd rondom het thema integriteit. Deze acties dragen bij aan het verbeteren van de bestuurscultuur, maar het is een proces dat nog volop aandacht nodig heeft. | |||||
Voorstel raad | |||||
Het Presidium doet voorstellen aan de raad over werkwijze(n) die leiden tot een verbetering van de bestuurscultuur. Het Presidium begint bij zichzelf om goed de verschillende rollen te herkennen en vanuit die rol te werken. | |||||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | Jaar realisatie | 2022 | |||
We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie. We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Doeduiten Contacten met dorpen en wijken Inwonerspanel Zevenaar verbindt Burgemeesterspreekuur en op bezoek in de kernen | |||||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | Jaar realisatie | 2022 | |||
Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. In een nog op te stellen kadernota Verbonden partijen stellen we medio 2018 een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In januari 2019 is de nota verbonden partijen door u vastgesteld. Deze nota heeft tot nieuwe en werkbare afspraken over een betere sturing van de verbonden partijen geleid. De informatievoorziening aan de raad bij de beoordeling van de jaarstukken en begroting hebben we verbeterd onder meer door de toevoeging van een dashboard met de meest relevante gegevens van de verbonden partijen. | |||||
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie | |||||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | Jaar realisatie | 2022 | |||
We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |||
In 2019 zijn diverse trainingen aangeboden, die bij moeten dragen aan het beter planmatig werken binnen onze organisatie. Dit met als doel om een verdere groei van onze kernwaarden te bewerkstelligen. Resultaten hiervan zijn voor de raad o.a. zichtbaar door de opzet en inhoud van diverse beleidsnota's. De professionalisering van onze organisatie vraagt om continue aandacht. Daarbij hoort uiteraard ook de juiste afronding van projecten en een goede evaluatie ervan. | |||||
0.2.2 Datagedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | Jaar realisatie | 2020 | |||
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Wij hebben aan de hand van een plan van aanpak bepaald dat we de positie innemen van de slimme volger. Om dit te bereiken is er een organisatieplan opgesteld waarin de organisatorische en financiële consequenties van datagedreven sturen zijn opgenomen. Parallel hieraan lopen er verschillende initiatieven in Zevenaar waarmee we in de praktijk ervaring opdoen met datagedreven sturing en zijn de beschikbare databronnen in beeld gebracht. Het gaat dan bijvoorbeeld om het bouwen van en werken met dashboards op de gebieden sociale domein en vergunning- en dienstverlening. | |||||
0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen | Jaar realisatie | 2019 | |||
Op basis van een inventarisatie gaan wij de voorschriften (in de vorm van verordeningen, regelingen en beleid) harmoniseren. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |||
In de raadsvergadering van 18 december 2019 is een verzamelbesluit genomen over de harmonisatie van beleid en regelgeving. Daarmee is het harmonisatieproces afgerond. | |||||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | Jaar realisatie | 2022 | |||
We zijn een aantrekkelijke en professionele werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Vanuit ons HR-beleid zetten we in op duurzame inzetbaarheid, aantrekkelijk werkgeverschap en een professionele organisatie. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
HR-kadernota 2018 - 2022 'Een lerende organisatie, flexibel en verbindend' Zevenaar Academie Teambuilding Managementdevelopment Gesprekkencyclus Interne coaching Proces inhuur | |||||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Jaar realisatie | 2022 | |||
We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te kunnen zijn en ontwikkelen hiervoor passende middelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’: service op maat, verbindend en gastvrij zijn hiervoor de basis. Service op maat Verbindend Gastvrij |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Voor het verbeteren van onze dienstverlening stellen we ons meetbare doelen en voeren we verschillende acties uit die helpen deze doelen te bereiken. Tijdens drukke dagdelen en verwachte piekmomenten roosteren we extra mensen in. We beantwoordden in 2019 62.486 telefoontjes in ons klant contact centrum. 68% hiervan namen we binnen 20 seconden op. Door meer samenwerking en communicatie tussen het klant contact centrum en de vakafdelingen kon het klant contact centrum 61% van de vragen zelf beantwoorden of afhandelen. We zorgden ook voor meer bewustwording bij onze collega’s rondom het op tijd terugbellen van de inwoner en handelden 67% van de contactverzoeken binnen 2 werkdagen af. Inwoners en ondernemers konden steeds meer digitaal met ons regelen. Bijvoorbeeld digitaal bezwaar maken tegen een parkeerboete of een klacht indienen. Sinds november 2019 kunnen inwoners hun vraag ook via chat aan ons stellen. In 2019 gebeurde dit al bijna 800 keer. 75% gaf aan tevreden te zijn over dit nieuwe kanaal. In het project Helder Schrijven herschreven we brieven naar inwoners en ondernemers op B1-niveau. Zo werden onze brieven beter leesbaar. In het project Klantreizen verbeterden we het proces rondom het doorgeven van een verhuizing door de ervaringen te gebruiken met inwoners die onlangs zijn verhuisd. | |||||
0.2.6 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) | Jaar realisatie | 2019 | |||
Voor de uitvoering van het vastgoedbeleid voor alle gebouwen van de gemeente stellen wij een IHP op. Een IHP draagt bij aan het op peil houden van voorzieningen en daarmee ook aan de leefbaarheid in Zevenaar en de dorpen. Het beslaat meerdere accommodaties die ook meer beleidsvelden raken. Naast gemeentelijke gebouwen heeft het IHP ook betrekking op sport-, onderwijs-, sociaal-maatschappelijke en culturele accommodaties. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2019 hebben wij extern opdracht verleend voor het opstellen van een Integraal Accommodatieplan (IAP). Het IAP is in concept gereed inclusief de routekaart naar verduurzaming van het vastgoed. Wij werken nog aan de uitwerking van de financiële paragraaf. Wij doen ons best om het IAP nog voor het zomerreces aan u ter vaststelling aan te bieden. | |||||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | Jaar realisatie | 2021 | |||
De Wet Open Overheid wordt naar verwachting in 2019 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten: |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet gestart | Niet gestart | Niet gestart | |||
De verwachting is dat het Parlement deze Wet in het najaar van 2019 vaststelt. De kern van de Wet is dat de overheidsorganisaties verplicht zijn om meer categorieën documenten actief openbaar te maken. In de kadernota is voor de invoering van de Wet een eenmalig budget in 2020 toegekend om genoemde onderdelen uit te kunnen voeren. | |||||
0.3 Financieel beleid | |||||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Controlcyclus | Jaar realisatie | 2022 | |||
Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2019 gaan wij extra investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. In 2019 voeren wij daarnaast een project 'Financiële Basis op orde' uit. Binnen dit project brengen wij het financieel beheer op orde, verbeteren wij de kwaliteit van het budgetbeheer, de budgetten en de financiële informatievoorziening. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De planning- en control cyclus 2019 hebben wij volgens plan doorlopen. De Voortgangsrapportages 2019, de Kadernota en Programmabegroting 2020 zijn vastgesteld. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
Alliander N.V. | De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie. | 0 |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | 0 |
Euregio Rijn-Waal | De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. | 11 |
Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen | Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board. | 81 |
Samenwerking De Liemers | Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied ICT, inkoop en werk en inkomen. | 3.054 |
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg | Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995. | 156 |
Vitens N.V. | Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater en grondwater. | 0 |