Jaarstukken 2019
portal

Sociaal domein

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

12.473

11.610

11.700

90

Lasten

49.635

56.261

56.982

-721

Resultaat voor bestemming

-37.162

-44.651

-45.282

-631

Mutaties reserves

Baten

199

101

89

-12

Lasten

Totaal mutaties reserves

199

101

89

-12

Resultaat na bestemming

-36.963

-44.551

-45.194

-643

Verschillenanalyse

6.

Sociaal domein

6.1 Kinderopvang - Inspecties kinderopvang
Er hoeft n.a.v. de uitgevoerde inspecties nauwelijks te worden gehandhaafd. Hierdoor zijn er geen uitgaven voor bijvoorbeeld kostbare onderzoeken en juridische procedures.

41.000

V

I

6.1 Maatschappelijke dienstverlening - Mantelzorg
De kosten voor Mantelzorg zijn in het jaar 2019 overschreven met € 65.000. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door het boeken van kosten uit 2018 in 2019. Hiermee is bij het opstellen van de jaarrekening 2018 geen rekening gehouden. Het gaat specifiek om kosten in het kader van De Stad In! bonnen en het mantelzorgcompliment.

-65.000

N

I

6.1 Participatie - Re-integratie
Een deel van het voordeel heeft betrekking op het in 2018 verstrekte voorschot aan de RSD t.b.v. de pilot met het UWV. De middelen zijn niet ingezet en in 2019 door de RSD terugbetaald.
Het voordeel is verder ontstaan door:
- er nog geen invulling van de doelgroep 'Beschut Werk' heeft plaatsgevonden;
- de kosten van de procedure voor het aanvragen van de 'Vangnetuitkering 2019' ten laste van het P-budget van de RSD zijn gebracht;
- er geen extra uitstroompremies verschuldigd zijn;
- geen extra kosten i.v.m. inhuur ten laste van het P-budget zijn gebracht.

158.000

V

I

6.1, 6.2, 6.3, 6.6, 6.71 en 6.72 Bijdrage gemeenschappelijke regeling SDL - Bijdrage Exploitatielasten RSD
De afrekening 2019 van de gemeenschappelijke regeling Samenwerking de Liemers (SDL) met betrekking tot de exploitatiekosten (inclusief dienstverleningsovereenkomst) van de RSD is lager dan geraamd.

73.000

V

S

6.1, 6.6 en 6.72 - Collectief vervoer (BVO Dran)
In 2019 zijn over de jaren 2016 tot en met 2019 definitieve afrekeningen ontvangen. Deze afrekeningen hebben geleid tot een nadeel van € 32.000. Dit nadeel is voor een groot deel ontstaan door afwikkeling van een claim van een van de vervoerders van de BVO DRAN. De voorlopige jaarcijfers van de BVO DRAN laten (na correctie van BTW) een voordeel zien van € 39.000. In onze begroting was rekening gehouden met een voordeel van € 56.000, waardoor ten opzichte van onze begroting een nadeel is ontstaan van € 17.000. Samen met de afrekeningen 2016 tot en met 2018 (€ 32.000) bedraagt het nadeel € 49.000.

Vanwege de vele afrekeningen is een goede vergelijking met de afzonderlijke begrotingsposten van vervoersstromen niet goed mogelijk. Het totale nadeel van € 49.000 komt tot uitdrukking in een nadeel op dit programma van € 163.000 en een voordeel op programma 4 bij leerlingenvervoer van € 114.000. De ontwikkelingen in de vervoersstromen kan het beste weergegeven worden ten opzichte van 2018. Het aantal ritten leerlingenvervoer en dagbesteding Wmo zijn in 2019 afgenomen met 5%, terwijl het collectieve Wmo-vervoer en het Jeugdwetvervoer zijn toegenomen met 9 respectievelijk 53%.

-163.000

N

S

6.2 Wijkteams - uitvoeringskosten.
In 2019 zijn de uitvoeringskosten overschreden. Dit wordt met name veroorzaakt door de extra werkzaamheden waarop moest worden ingezet. Hierdoor laten de intern doorbelaste salariskosten een forse overschrijding zien. De analyse op de totale salarislasten lichten wij toe in de analyse personeelslasten.

-415.000

N

I

6.3 Minimabeleid - bijzondere bijstand/participatie arme kinderen
Door de stijging van het aantal aanvragen zijn de uitgaven voor o.a. bijzondere bijstand-minimabeleid en participatie arme kinderen in 2019 toegenomen ten opzichte van 2018.

-58.000

N

S

6.4 Sociale werkvoorziening - Bijdrage Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein-WgSW
Het voordeel voor de module WgSW wordt veroorzaakt door:
 - Hogere uitstoom van mensen dan begroot;
 - het aantal SW-dienstverbanden vanuit buitengemeenten wordt minder snel afgebouwd dan verwacht. Hierdoor zijn de baten voor de MGR ook hoger.
Module 8:
De uitstroom in de doelgroep van mensen met loonwaarde < 25% heeft tot lagere lasten geleid (aantal personen per 1-1-2019: 30; aantal personen per 31-12-2019: 26).

89.000

V

S

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+  Wmo Begeleiding en Hulp bij het Huishouden
De kosten voor de Wmo begeleiding (BG) en Hulp bij het Huishouden (HbH) laten een geringe afwijking zien ten opzichte van de geraamde uitgaven. Wel zijn de effecten van het invoeren van het abonnementstarief duidelijk merkbaar. Deze zorgen samen met een vergrijzing van de samenleving tot een toename van de uitgaven.

-35.000

N

I

6.72, 6.81 en 6.82 Jeugdzorg
De totale kosten voor Jeugdzorg die direct door de zorgleveranciers wordt gefactureerd is dit jaar binnen de (opgehoogde) raming gebleven. De totale directe zorgkosten bedroegen afgerond € 13.550.000. De verschillende taakvelden die betrekking hebben op Jeugdzorg laten desondanks een overschrijding zien van € 145.000 (1%). De stijging van de uitgaven voor jeugdzorg kunnen (deels) worden verklaard door een afnemende tolerantie van afwijkend gedrag of ontwikkeling. Maar ook de gevolgen van de zogenaamde 'prestatiemaatschappij' leiden tot meer vraag.

-145.000

N

I

Overige diverse verschillen
Een verschil is ontstaan in de interne doorbelastingen en in zeer geringe mate op afschrijving en rente. De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht.

-123.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2020 10:00:39 met de export van 06/11/2020 09:58:28