Wat hebben we gedaan?
8.1 Ruimtelijke Ordening | ||
8.1.1 Invoeren Omgevingswet | Jaar realisatie | 2021 |
Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij? |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Volgens plan, vanuit de opgave die er ligt om de organisatie voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet. In 2019 is de opgave voor Zevenaar nader in beeld gebracht en zijn de daarbij horende organisatorische randvoorwaarden verder uitgewerkt. De organisatie, het college en de raad zijn geïnformeerd over de gevolgen van de Omgevingswet. De werkgroepen zijn gestart zodat de organisatie ook daadwerkelijk aan het werk is met de verschillende sporen van de Omgevingswet. In 2019 zijn nog veel zaken opgepakt vanuit de bestaande formatie. Gebleken is dat expertise van buitenaf noodzakelijk dan wel wenselijk is, dus eind 2019 zijn enkele trajecten daarvoor ingezet met uitloop naar 2020. Dit is de reden dat in 2019 de gemaakte kosten voor het project nog laag zijn. 2020 zal een ander beeld laten zien. | |||||
8.2 Stedelijke vernieuwing | |||||
8.2.1 Herinrichten BAT-terrein | Jaar realisatie | 2019 | |||
In 2018 zijn wij gestart met de herinrichting van het BAT-terrein. Het betreft een herstructurering van een bedrijventerrein. Dit biedt een kans om woningbouw te realiseren op een strategische plek bij de binnenstad, het treinstation en aan het landgoed. Met de huidige invulling is het gebied niet toegankelijk en vormt het een barrière in de stad. Door de herontwikkeling wordt het gebied toegankelijk en zo komt er onder meer een verbinding tussen het centrum en het landgoed en de groene wig. Met de eigenaar stemmen wij de stedenbouwkundige opzet van de woonblokken en de openbare ruimte af. Uitgangspunt daarbij is dat het industriële karakter zoveel mogelijk behouden blijft. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
Op dit moment is de aanblik van het voorterrein niet representatief. Er is een ontwerp gemaakt voor de definitieve inrichting maar deze wordt pas in het voorjaar van 2021 uitgevoerd. Eerder is niet mogelijk omdat er bouwwerkzaamheden plaatsvinden aan de noordzijde van de Turmac Cultuurfabriek. Tijdens deze bouwwerkzaamheden kan niet aan de achterzijde worden bevoorraad. Voor de tussentijd is er een ontwerp gemaakt om met weinig middelen het voorterrein toch presentabel te maken voor de bezoekers van de Turmac Cultuurfabriek. Deze tijdelijke aanpassingen realiseren we tijdig vóór de opening van het complex. | |||||
Voorstel raad | |||||
Instemmen met de gewijzigde planning. | |||||
8.3 Wonen en bouwen | |||||
8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar | Jaar realisatie | 2020 | |||
Herontwikkelen van de locatie van de voormalige schoolgebouwen van het Liemers College aan het Vestersbos in Zevenaar. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Bijsturing raad | Niet volgens plan | |||
Afgelopen jaar zijn er nauwelijks kosten gemaakt, omdat de herontwikkeling gepauzeerd is in afwachting van een haalbaarheidsonderzoek naar vestiging van primair, voortgezet onderwijs in combinatie met gymzaal. | |||||
8.3.2 Regie op woningbouwprogramma | Jaar realisatie | 2019 | |||
Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
In 2019 hebben wij richtlijnen in de notitie woningbouw opgesteld waarmee wij meer flexibel kunnen programmeren. Hiermee kunnen wij uitvoering geven aan de Woonvisie en de Liemerse Woonagenda. Deze notitie is gebaseerd op bestaand beleid uit de Woonvisie en de Liemerse Woonagenda, op analyse van woningmarktonderzoeken en op uitkomsten van individuele gesprekken en bijeenkomsten met stakeholders. Stakeholders zijn hierbij: corporaties, ontwikkelaars en makelaars. De uitkomsten zijn verwerkt in de notitie richtlijnen voor woningbouw. Op 10 april 2019 is er een informatieve raadsbijeenkomst gehouden, waarbij naast raadsleden ook onze stakeholders vanuit het woonveld aanwezig waren. Op basis hiervan is de notitie verder aangescherpt. De richtlijnen notitie woningbouw is in januari 2020 vastgesteld. | |||||
Voorstel raad | |||||
De richtlijnen notitie is woningbouw is gereed en is vastgesteld in januari 2020. | |||||
8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith | Jaar realisatie | 2020 | |||
Het realiseren van een nieuw dorpsplein Lobith binnen de mogelijkheden van de subsidie sterk bestuur en steengoed benutten |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De gemeente heeft in 2019 een visie opgesteld ten aanzien van het dorpsplein in Lobith. Momenteel wordt bekeken aan welke onderdelen van de visie prioriteit in de uitvoering wordt gegeven en worden extra financieringsbronnen (subsidies) gezocht. Het resterende Budget is gereserveerd voor de daadwerkelijke uitvoering van de visie. | |||||
8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties | Jaar realisatie | 2025 | |||
De woningbouwlocatie Groot Holthuizen is in ontwikkeling, waarbij oorspronkelijk werd uitgegaan van een uitgifte van 30 kavels per jaar. In 2016 en 2017 zijn verkoop en financiële doelstellingen ruimschoots gehaald wat aanleiding was om de uitgifte te versnellen. Voor de jaren 2018 en 2019 wordt uitgegaan van een uitgifte van respectievelijk 65 en 55 kavels per jaar en de jaren daarna 40 stuks. Op 4 juli 2018 heeft u besloten om de grondexploitatie Zevenaar Oost uit te breiden door het toevoegen van 155 woningen. Deze worden gerealiseerd in het buurtschap De Stede waarbij de deelexploitatie Het Hof is afgesloten waarmee 40 woningen zijn vervallen. Netto gaat het dus om een uitbreiding van 115 woningen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De Tol De Bem De Stede In totaal zijn er in 2019 67 bouwkavels geleverd. Dit was ruim boven de doelstelling van 55. Middag Oost |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) | Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken. | 628 |