Wat hebben we gedaan?
4.1 Onderwijs | ||
4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs | Jaar realisatie | 2019 |
Met het opstellen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs anticiperen wij op het onderwijs van de toekomst. We borduren voort op de harmonisatiemaatregelen in de voorschoolse voorzieningen. Het IHP is intercategoriaal (primair onderwijs, buitengewoon basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en integraal (onderwijs- en aanpalende welzijnsvoorzieningen). Het realiseren van een kindcentrum maakt onderdeel uit van het IHP. Daarnaast vertalen wij onze ambities met betrekking tot duurzaamheid in het IHP. De verwachte activiteiten ter uitvoering van het IHP hebben wij opgenomen bij de activiteit: ‘Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen’. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |||
Er is overeenstemming bereikt in het OOGO met de schoolbesturen. Het IHP is vervolgens vastgesteld door het college in november 2019 en ter kennisgeving aan de raad gestuurd. | |||||
Voorstel raad | |||||
Voorgesteld wordt om deze activiteit af te sluiten. | |||||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | Jaar realisatie | 2022 | |||
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |||
Het programma 2019 is bijna afgerond. De herinrichting van de buitenruimte bij Lindenhage en 't Kofschip aan de Platanenlaan vordert gestaag. Er is nog een restant betreffende het krediet van de ds. Jonker.school i.v.m. de sluiting in augustus 2021. Het programma 2020 is vastgesteld door het college. We zijn aan de slag met de beschikbaar gestelde middelen: In 2019 is een start gemaakt met de voorbereiding van een haalbaarheidsonderzoek voor De Wissel/Tamboerijn ,mogelijk gecombineerd met voortgezet onderwijs en een sportvoorziening. | |||||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | Jaar realisatie | 2019 | |||
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Samen met de gemeenten Duiven en Montferland zijn we gestart met de voorbereidingen voor de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (2015). Dit proces verwachten wij in 2021 af te ronden. De leerlingen die vanuit het Primair onderwijs doorstromen naar het voortgezet onderwijs worden in de toekomst mogelijk niet meer op locatie Zonegge gehuisvest maar mogelijk op locaties Heerenmaten (HAVO/VWO) of Landeweer (VMBO). Ook de haalbaarheid van andere opties wordt onderzocht. Binnen de Gemeenschappelijke Regeling (GRHVOL) wordt onderzocht welke investeringen vanaf 2020 noodzakelijk zijn voor alle locaties. | |||||
4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen | Jaar realisatie | 2019 | |||
De Rijksoverheid heeft per 1 januari 2019 de gewichtenregeling, die het budget voor Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) voor gemeenten bepaalt, veranderd. Door de verandering van het rekenmodel wordt het beschikbare Rijksbudget eerlijker over de gemeenten verdeeld. Hierdoor krijgt de gemeente Zevenaar vanaf 2019 de middelen waar het recht op heeft en ook nodig heeft. In de komende periode zal in nauwe samenwerking met de maatschappelijke partners worden gekeken hoe deze middelen in te zetten. Dit doen we onder meer door gezamenlijk te komen tot een nieuw, breed gedragen beleidsplan. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De nieuwe gewichtenregeling van het rijk zorgt ervoor dat alle peuters en hun ouders de ondersteuning kunnen krijgen die nodig is ter voorkoming van een onderwijsachterstand bij de start van hun basisschool. Inmiddels is het aanbod aan VVE in Zevenaar uitgebreid in aantal uren VVE, zoals wettelijk verplicht en is de doelgroep definitie aangepast op de nieuwe situatie. | |||||
Voorstel raad | |||||
Voorgesteld wordt de activiteit af te sluiten. | |||||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | Jaar realisatie | 2021 | |||
Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Het tekort aan basisvaardigheden vormt voor sommige inwoners een barrière om zelfstandig mee te doen, online én offline. Zij ervaren hier dagelijks de gevolgen van: bij het helpen van hun kinderen met schoolwerk, bij het vinden of behouden van werk of digitaal bankieren. Vanuit het programma “Tel mee met Taal” (Taalhuis) zetten we stappen die ervoor zorgen dat taal, rekenen en digitale vaardigheden voor mensen geen obstakel vormen. Basisvaardigheden voor volwassenen is slechts één element binnen een brede agenda. We werken intensief en integraal samen met het Taalhuis om leesplezier bij kinderen te stimuleren en daarmee voorkomen en tegengaan van laaggeletterdheid die van generatie op generatie wordt overgedragen. Activiteiten Leesstimulering in 2019 zijn conform plan van aanpak uitgevoerd. Het aandeel van de beroepsbevolking (per 1.000 inwoners 15-75 jaar) in Zevenaar waarvan het hoogst behaalde onderwijsniveau laag onderwijs betreft =182. Dit ligt boven het landelijke gemiddelde =146 en boven het provinciale gemiddelde=157. In Zevenaar (28%) wonen gemiddeld meer kinderen met een lager opleidingsniveau dan gemiddeld in Gelderland (23%). Het percentage lage beroepsbevolking in de gemeente is in 2018 gestegen (bron: waarstaatjegemeente.nl op basis van CBS data arbeidsdeelname tot 2018) | |||||
4.1.6 Opstellen beleidsplan onderwijsachterstandsbeleid | Jaar realisatie | 2020 | |||
In 2019 gaan we werken aan het opstellen van een nieuw beleidsplan onderwijskansen. De ambitie rijkt verder dan alleen onderwijsachterstanden. De ambitie is om te werken aan betere onderwijskansen voor kinderen, jongeren en volwassenen in de gemeente Zevenaar. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Er is een begin gemaakt met het opstellen van een beleidsplan gelijke kansen onderwijs 2020-2024. Dit in samenwerking en afstemming met externe ketenpartners. | |||||
4.2 Kinderopvang | |||||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | Jaar realisatie | 2022 | |||
Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De reguliere werkzaamheden verliepen volgens plan. | |||||
4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME) | |||||
4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu | Jaar realisatie | 2021 | |||
De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
Volgens plan | Volgens plan | ||
We hebben in 2019 stappen gezet voor de toekomst van de NME, waarbij dit onderdeel is geworden van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Daarnaast heeft u besloten tot een bezuinigingstaakstelling. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL) | Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren. | 47 |