Jaarstukken 2019
portal

Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

2.1 Verkeer en vervoer

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

Jaar realisatie

2021

Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

Met betrekking tot de ontwikkelingen op de doortrekking A15/verbreding A12 en het 2e viaduct bent u op 11 maart 2020 in een informatieve raadsbijeenkomst geïnformeerd. Vanwege de positieve ontwikkelingen op BusinessPark 7Poort heeft de prioriteit bij de verkoop van kavels gelegen. Om deze reden is het voorlopig ontwerp van het tweede viaduct nog niet gereed. Dit staat nu gepland voor het vierde kwartaal van 2020. In de afgelopen periode is een schetsontwerp en een plan van aanpak opgesteld. Het schetsontwerp zal de basis vormen voor het bestemmingsplan.
De voorbereiding van de planprocedure is eveneens vertraagd. Vanwege de onduidelijkheid die er bestaat over de definitieve plangrens van de spoorverdubbeling is het tot op heden niet mogelijk om de plangrens voor het bestemmingsplan voor het tweede viaduct te bepalen. In de loop van 2020 zal dit wel het geval zijn.
Zoals in het geamendeerde raadsbesluit van 26-09-2018 m.b.t. het voorbereidingskrediet voor het 2e viaduct is aangegeven leggen wij vervolgens een kredietaanvraag aan u voor om het budget voor de realisatie beschikbaar te stellen. De bijgestelde planning conflicteert niet met de planning/fasering van de nieuwe aansluiting Zevenaar-Oost op de A12 en de realisatie van de FOZ.

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

Jaar realisatie

2020

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
U heeft het gewenste onderhoudsniveau op beeldkwaliteit van de openbare ruimte vastgesteld. Het is noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en kunnen we  schadeclaims  verwachten.  In 2018 hebben wij op de volgende wegen een nieuwe asfaltverharding aangebracht:
- de fietspaden langs de Pannerdenseweg, Batavenweg, Berghoofdseweg, Oliemolen;
- Barlestraat;
- Zwalmstraat.
Verder hebben wij op diverse 3o km/u wegen slijtlagen aangebracht waardoor de levensduur van deze wegen met 10 jaar is verlengd.

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Deze tijdelijke maatregel kan tot claims leiden van diverse transportbedrijven, doordat ze ongeveer 10km moeten omrijden. Het overige vrachtverkeer hebben we moeten beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. We kunnen de brug nu met een noodmaatregel (een extra pijler aanbrengen) weer toegankelijk maken voor al het vrachtverkeer. De begrote kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000. Deze kosten dekken wij uit het krediet (€ 650.000) van de ‘vervanging brug Eltenseweg’ dat aangevraagd is in de Kadernota 2018-2022. Door deze tijdelijke maatregel kan het restant krediet (€ 600.000) doorschuiven van 2019 naar 2022. Dit uitstel geeft mogelijkheden om samen met Kreis Kleve (D) een integraal plan te maken om het gebied verder in te richten, waardoor we mogelijk kosten kunnen besparen en een meer passende oplossing mogelijk wordt.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietsverbinding,vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder parkeren automobilisten op de Halve Maan op de rijbaan. Na de herinrichting kunnen zij alleen nog parkeren in de parkeervakken. Dit project schuift door naar 2019.

Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering). De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, waarmee de Kop van Tolkamer op de kaart wordt gezet.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Op diverse wegen hebben wij slijtlagen aangebracht om de wegen weer veilig te maken. In 2019 hebben we alle asfalteringswerkzaamheden afgerond.

Vervangen brug Eltenseweg
Het onderzoek naar tijdelijke maatregelen om de brug Eltenseweg weer open te stellen voor vrachtverkeer hebben wij afgerond met een positieve conclusie. Dit houdt in dat wij met behulp van tijdelijke maatregelen de brug voor minimaal 3 jaar weer toegankelijk hebben gemaakt voor al het verkeer inclusief het zware vrachtverkeer. De uiteindelijke vervanging voorzien wij nu in 2022. Er spelen diverse ontwikkelingen en plannen bij onze oosterburen Kreis Kleve. Voor dit gebied gaan wij dan ook samen met Kreis Kleve een integraal plan opstellen.

Reconstructie Halve maan Lobith
Het plan hebben wij voorbereid en verder hebben wij diverse voorbereidende onderzoeken uitgevoerd. Deze onderzoeken hebben o.a. betrekking op asfalt, de bodemgesteldheid, kabels en leidingen en verkeersstructuur. Begin 2019 hebben wij een informatieavond gehouden voor de aanwonenden. Tijdens deze bijeenkomst hebben wij het ontwerp toegelicht. De aanwezige bewoners waren uiterst positief. In mei 2020 starten wij met de uitvoering van de werkzaamheden.

Herinrichting Kop van Tolkamer
In november 2018 heeft u een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Daar hebben wij diverse onderzoeken voor uitgevoerd. Oorspronkelijk hadden we het voornemen om in 2020 te starten met de herinrichting. Uit inspecties van de riolering bleek dat een groot deel van de riolering vervangen dient te worden. Dit heeft tot aanzienlijke vertraging geleid en een heroverweging van de aanpak. We maken nu een integraal plan voor de herinrichting van heel Tolkamer inclusief Tuindorp  gecombineerd met de vervanging van de riolering. Middelen voor vervanging van de riolering komen pas beschikbaar via het Watertakenplan in 2021. Dit betekent dat wij in 2022 met de uitvoering van de herinrichting kunnen starten.

Wegenlegger
Wij hebben in 2018 extern opdracht gegeven om de wegenlegger op te stellen. Een concept-wegenlegger is inmiddels gereed. Deze gaan wij nu in procedure brengen.

Voorstel raad

Wij stellen u voor in te stemmen met de gewijzigde planning en gewijzigde aanpak voor de herinrichting Tolkamer inclusief Tuindorp

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

Jaar realisatie

2022

De komende vier jaar (en verder) worden bestaande wegen heringericht en voeren we planstudies uit naar nieuwe (rand-)wegen. Er is een krediet nodig voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
De investering heeft betrekking op de volgende projecten:

  • Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
  • Project A15/A12
  • Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken)
  • Planvorming herinrichting Edisonstraat
  • Planvorming herinrichting Mercurion
  • Planvorming herinrichting Doesburgseweg
  • Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
  • Herinrichting Babberichseweg
  • Planstudie Noordelijke Randweg
  • Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
  • Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
  • Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
  • Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
Dit is een lopend project. De projectleiders stemmen maandelijks af over de verschillende projecten die in uitvoering zijn. Via een kaart worden de werkzaamheden/afsluitingen/omleidingen bijgehouden, afgestemd en geactualiseerd.

Project A15/A12
De aanbesteding van Rijkswaterstaat (RWS) loopt volgens planning. Eind 2019 is het project voorlopig gegund aan het consortium GelreGroen. Vooruitlopend op de uitvoering is Zevenaar samen met de buurgemeenten bezig om de voorbereidingen te treffen voor een goede begeleiding en afstemming van de vergunningen die t.z.t. ingediend gaan worden door GelreGroen. Wachten is nu op behandeling bij de Raad van State over het Tracébesluit in mei 2020.

Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken)
De Arnhemseweg is rond de zomer opgeleverd. Nog een paar werkzaamheden worden in 2020 uitgevoerd i.v.m. de jaargetijden (bijv. inzaaien gras). De reconstructie van de weg Hengelder loopt volgens planning. De parkeerplaatsen bij de sportverenigingen zijn gerealiseerd.

Planvorming herinrichting Edisonstraat
Wij onderzoeken welke maatregelen (tijdelijk) genomen kunnen worden om het toekomstig verkeer via de Edisonstraat te begeleiden totdat de aanpassingen aan de Griethse Poort en Doesburgseweg gereed zijn.

Planvorming herinrichting Mercurion
Deze wordt opgepakt nadat de Arnhemseweg en de weg Hengelder afgerond zijn.

Planvorming herinrichting Doesburgseweg
Dit wordt opgepakt nadat de Arnhemseweg en de weg Hengelder afgerond zijn.

Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
De uitvoering is nagenoeg gereed. De oplevering van de langzaam verkeerstunnel wordt verwacht in april 2020. De vondst van diverse bommen uit de Tweede Wereldoorlog heeft gezorgd voor extra inzet en afstemming en kosten. Deze kosten worden verhaald via een landelijke subsidie en bijdrage provincie. Voor Zevenaar is dit kostenneutraal.

Herinrichting Babberichseweg
Dit wordt opgepakt nadat de spoorverdubbeling gereed is. Wel is gestart met de aanpassing van de Babberichseweg tussen de langzaam verkeer tunnel en de rotonde Ringbaan Oost. De aanpassing zal in april 2020 gereed zijn. Er zijn diverse overlegmomenten geweest met stakeholders in de nabije omgeving om de verschillende wensen met elkaar af te stemmen.

Planstudie Noordelijke Randweg
De planstudie is 'on hold' gezet i.v.m. het opstellen van het Verkeers- en vervoerplan. De noodzaak voor een Planstudie Noordelijke Randweg maakt hier deel van uit. In verband met de noodzakelijke gemeentelijke bezuiniging is dit project geschrapt.

Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
Het Plan van Aanpak is opgesteld en akkoord bevonden door zowel gemeente als provincie. Er is uitvoering gegeven aan de eerste fase van het Plan van Aanpak, waaronder inloopbijeenkomsten met stakeholders. Daarnaast zijn deelonderzoeken uitgevoerd op diverse onderdelen zoals verkeer, economie, woningbouw, sociale cohesie, recreatie en natuur. De resultaten worden verwerkt in een eind rapport met de probleemanalyse van het gebied. Dit rapport wordt ter besluitvorming voorgelegd aan het college van Zevenaar en de provincie.

Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
Door de ODRA is een Plan van Aanpak opgesteld. De eerste nulmeting is gereed en verkeerstellingen worden uitgevoerd.

Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
Wij onderzoeken in hoeverre een pilot in Zevenaar toegepast kan worden om geluidsoverlast langs de ontsluitingswegen te reduceren. Momenteel wordt gewacht op certificering van de methode door de leverancier.

Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar
De gemeente is actief betrokken bij deze ontwikkeling en trekt samen op met de gemeente Duiven. Het project wordt nauwlettend gevolgd.

2.1.4 Investeren in veilige wegen

Jaar realisatie

2019

Bij de uitvoering van groot onderhoud en grootschalige reconstructies is de verkeersveiligheid een vast onderdeel van de weginrichting. Daarnaast zijn de volgende specifieke verkeersveiligheidsmaatregelen voorbereid:

Heilige Huisjes/Zuiderlaan
Bewoners wensen verkeersremmende maatregelen in Heilige Huisjes/Zuiderlaan. De lange rechte weg nodigt uit tot een hoge rijsnelheid. De bewoners ervaren dit als onveilig. Uit verkeersmetingen blijkt dat er inderdaad te hard wordt gereden. De weg is onvoldoende ingericht als een 30 km/u zone. We hebben gekeken naar verschillende typen maatregelen. Vanwege het verkeersaanbod stellen wij voor drempels aan te leggen. Bewoners staan positief tegenover deze plannen. Het definitieve ontwerp is in 2018 afgerond met instemming van de buurt.

Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk
De Landeweerdijk, Ringbaan Oost en Babberichseweg in Zevenaar zijn met elkaar verbonden door een rotonde (hierna: rotonde N336). Rotonde N336 heeft voor vele weggebruikers een belangrijke functie. De rotonde vormt de verbinding tussen de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen en het centrum van Zevenaar. Maar ook vervult rotonde N336 een belangrijke rol in de verbinding tussen Zevenaar en de middelbare school het Liemers College. Rotonde N336 is ruim opgezet, wat kan uitnodigen tot verkeerd gebruik. Zo wordt er met enige regelmaat tegen de richting in gefietst. Er is behoefte aan het creëren van een veiligere situatie. Een veilige oversteek is van belang, onder meer door de grote snelheidsverschillen (80 km/u vs. 20 km/u). Wij willen aan de noordzijde van de rotonde een fietsoversteek in twee richtingen maken. De voetgangers op de oversteek moeten net als nu voorrang geven aan het kruisende verkeer. Een dubbele oversteek voorkomt tegen de richting in fietsen en maakt de verkeerssituatie daarmee veiliger. Ook vormt een dubbele oversteek een logische verbinding tussen de wijk Groot Holthuizen en Zevenaar. Wij stellen voor om de zuidelijke oversteek aan de rotonde te verwijderen.

Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg
Op aandringen van aanwonenden heeft de provincie een plan opgesteld om de verkeersveiligheid van deze verkeerssituatie te verbeteren. Uit het onderzoek is gebleken dat de doorstroming van de provinciale wegen goed is, maar dat de verkeersveiligheid op een aantal punten verbeterd kan worden. Deze plaatsen zijn: fietsstrook langs de N811, oversteek Schutterspad over de N336 en insteek N812 ter hoogte van het Baborgaplein. Tussen provincie en onze gemeente is een kostenverdeling van respectievelijk 75% en 25% afgesproken. Voor fietsoversteek Bettestraatje is nog nader onderzoek nodig. In 2018 is vooral gewerkt aan het optimaliseren van de ontwerpplannen. Voor de fietsoversteken op de Babberichseweg (Bettestraatje en Uiversweg) zijn twee varianten ontwikkeld die nadere uitwerking behoeven.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

In 2018 zijn wij gestart met de voorbereidende werkzaamheden. De planning in 2019 is volgens schema verlopen.

Heilige Huisjes/Zuiderlaan
In 2018 hebben wij verschillende bijeenkomsten gehouden met aanwonenden en belanghebbenden over de inrichting van de Zuiderlaan en de Heilige Huisjes. Wij zijn in de zomer 2019 gestart met de aanpassingen aan de Heilige Huisjes en de Zuiderlaan. De werkzaamheden zijn nu afgerond.

Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk
Vooruitlopend op de aanleg van de langzaamverkeertunnel op de Babberichseweg hebben we de fietsoversteek Landeweerdijk nog in 2019 gerealiseerd.

Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg
De aanpassing is gerealiseerd.

Voorstel raad

Wij stellen voor deze activiteit af te sluiten

2.1.5 Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting

Jaar realisatie

2019

Onze gemeente kent nog een aanzienlijk aantal verouderde lichtmasten met energieverslindende armaturen. In de huidige beleidsplannen Openbare Verlichting zijn voor het hele grondgebied van onze gemeente budgetten beschikbaar voor vervanging naar duurzame armaturen en materialen. Om een impuls te geven aan de wens om de openbare verlichting verder te verduurzamen stellen wij voor de bestaande verouderde en energieverslindende lichtmasten versneld te vervangen. De masten zijn economisch, en grotendeels ook technisch, afgeschreven. Vervanging leidt op termijn tot besparingen in het energieverbruik. In het vierde kwartaal 2018 zijn wij gestart met de vervanging. De vervanging ligt op schema.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Niet volgens plan

Gerealiseerd

Wij hebben opdracht verleend voor levering van duurzame masten en armaturen. In 2018 zijn wij gestart met het vervangen van een deel van verouderde verlichting in duurzamere verlichting. De vervangingen liepen niet geheel op schema. Voor de vervangingen zijn wij afhankelijk van de medewerking van de netbeheerder. Deze medewerking heeft betrekking op het verlenen van toestemming voor werkzaamheden aan het stroomnet en het vrij schakelen (spanning vrij maken) van netten om veilig te kunnen werken. Wij liepen vertraging op omdat de netbeheerder de noodzakelijke medewerking niet op tijd leverde. Inmiddels hebben we de achterstand weer ingelopen en is de versnelde vervanging geheel afgerond. De vervangingen lopen nu geheel in de pas met de meerjarenplanning voor beheer, onderhoud en vervanging.

Voorstel raad

Wij stellen u voor de activiteit af te sluiten.

2.1.6 Opstellen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)

Jaar realisatie

2019

Gelet op het toenemende belang van de bereikbaarheid van onze gemeente in relatie tot de toenemende verkeersdrukte gaan wij in 2019 een gemeentelijke visie op verkeer en vervoer opstellen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

Wij hebben in 2019 een concept van het GVVP opgesteld. De omzetting naar de definitieve versie heeft meer tijd in beslag genomen dan aanvankelijk gepland.

Voorstel raad

Wij stellen u voor ermee in te stemmen dat wij de definitieve versie van het plan in 2020 aan u aanbieden.

2.2 Parkeren

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

Jaar realisatie

2019

In het centrum van Zevenaar zijn diverse voorzieningen voor betaald parkeren en selectieve toegang aan vervanging toe. Daarnaast willen wij op verzoek van de lokale ondernemers een pilot starten voor achteraf betalen.

Parkeerautomaten
De huidige parkeerautomaten werken niet naar behoren en zijn aan vervanging toe. Wij hebben u in de Kadernota een voorstel voorgelegd met een mogelijkheid tot sanering, waardoor er minder parkeerautomaten nodig zijn dan er nu staan. De voorbereiding voor aanpassing van de automaten is in gang gezet. In het budget is ook rekening gehouden met projectbegeleiding en eventuele vervanging van bebording. Deze nieuwe parkeerautomaten werken volgens de nieuwste technieken, waardoor meer onderhoud op afstand kan plaatsvinden.

Pollers (zuilen automatische afsluiting)
De centrumafsluiting is ernstig verouderd en (deels) aan vervanging toe. Wij inventariseren de centrumafsluiting. Ook stellen we op basis van deze inventarisatie een nieuwe meerjarenbegroting voor de centrumafsluiting vast.

Pilot achteraf betalen parkeren
In samenwerking met de centrumondernemers hebben wij een Plan van Aanpak (PvA) opgesteld om de voordelen van achteraf betalen voor het parkeren te belichten. Onderdeel van dit PvA is een pilot waarin iedereen die gebruik maakt van belparkeren (ook stadspasparkeren) het tweede uur parkeren gratis krijgt. Doel hiervan is de verblijfsduur in het centrum te verlengen én meer parkeerders te verleiden achteraf te betalen voor het parkeren.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In de loop van 2018 bieden wij u een voorstel voor het digitaliseren van de parkeervergunningen aan. Naast betere service aan de inwoner zorgt dit ook dat de uitgifte van vergunningen efficiënter zal verlopen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Parkeerautomaten
Wij hebben de nieuwe parkeerautomaten in november vervangen. Daarmee is het project "vervangen parkeerautomaten" definitief afgerond. Wij zullen in 2e kwartaal 2020 evalueren of het aantal parkeerautomaten in de huidige situatie volstaat.

Pollers (zuilen automatische afsluiting)
In 2019 hebben wij een grootschalig onderhoud laten plegen aan de pollers. Het meerjarenonderhoudsplan hebben wij in concept gereed en gaan wij met de leverancier bespreken.

Pilot achteraf betalen parkeren
In samenwerking met de centrumondernemers zou er in 2019 een pilot worden gehouden m.b.t. het achteraf betalen. De pilot was bedoeld om de voordelen van achteraf betalen voor het parkeren te belichten. Met deze pilot was het de bedoeling dat iedereen die gebruik maakt van belparkeren (ook stadspasparkeren) het tweede uur parkeren gratis kon parkeren. Na gesprekken met de centrumondernemers hebben wij deze pilot alsnog afgeblazen omdat er geen overeenstemming is bereikt over de uitvoering en vergoeding van de kosten. Deze pilot krijgt vooralsnog geen vervolg.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In 2018 hebben wij voorbereidingen getroffen voor het digitaliseren van de parkeervergunningen. Men kan al een vergunning digitaal aanvragen. Verder hebben wij in 2019 nieuwe parkeerautomaten met kentekeninvoer geplaatst. Dit zijn eerste stappen naar complete digitalisering. Omdat digitalisering van de parkeervergunningen een groot en langdurig project is, gaan wij dit in 2020 projectmatig aanpakken.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2020

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2020 10:00:39 met de export van 06/11/2020 09:58:28