Wat hebben we gedaan?
2.1 Verkeer en vervoer | ||
2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort | Jaar realisatie | 2021 |
Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3). Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
Met betrekking tot de ontwikkelingen op de doortrekking A15/verbreding A12 en het 2e viaduct bent u op 11 maart 2020 in een informatieve raadsbijeenkomst geïnformeerd. Vanwege de positieve ontwikkelingen op BusinessPark 7Poort heeft de prioriteit bij de verkoop van kavels gelegen. Om deze reden is het voorlopig ontwerp van het tweede viaduct nog niet gereed. Dit staat nu gepland voor het vierde kwartaal van 2020. In de afgelopen periode is een schetsontwerp en een plan van aanpak opgesteld. Het schetsontwerp zal de basis vormen voor het bestemmingsplan. | |||||
2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau | Jaar realisatie | 2020 | |||
Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud Vervangen brug Eltenseweg Reconstructie Halve Maan Lobith Herinrichting Kop van Tolkamer |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |||
Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud Vervangen brug Eltenseweg Reconstructie Halve maan Lobith Herinrichting Kop van Tolkamer Wegenlegger | |||||
Voorstel raad | |||||
Wij stellen u voor in te stemmen met de gewijzigde planning en gewijzigde aanpak voor de herinrichting Tolkamer inclusief Tuindorp | |||||
2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering | Jaar realisatie | 2022 | |||
De komende vier jaar (en verder) worden bestaande wegen heringericht en voeren we planstudies uit naar nieuwe (rand-)wegen. Er is een krediet nodig voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
|
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering Project A15/A12 Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken) Planvorming herinrichting Edisonstraat Planvorming herinrichting Mercurion Planvorming herinrichting Doesburgseweg Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam Herinrichting Babberichseweg Planstudie Noordelijke Randweg Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER Monitoring geluid, fijnstof en trillingen Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar | |||||
2.1.4 Investeren in veilige wegen | Jaar realisatie | 2019 | |||
Bij de uitvoering van groot onderhoud en grootschalige reconstructies is de verkeersveiligheid een vast onderdeel van de weginrichting. Daarnaast zijn de volgende specifieke verkeersveiligheidsmaatregelen voorbereid: Heilige Huisjes/Zuiderlaan Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |||
In 2018 zijn wij gestart met de voorbereidende werkzaamheden. De planning in 2019 is volgens schema verlopen. Heilige Huisjes/Zuiderlaan Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg | |||||
Voorstel raad | |||||
Wij stellen voor deze activiteit af te sluiten | |||||
2.1.5 Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting | Jaar realisatie | 2019 | |||
Onze gemeente kent nog een aanzienlijk aantal verouderde lichtmasten met energieverslindende armaturen. In de huidige beleidsplannen Openbare Verlichting zijn voor het hele grondgebied van onze gemeente budgetten beschikbaar voor vervanging naar duurzame armaturen en materialen. Om een impuls te geven aan de wens om de openbare verlichting verder te verduurzamen stellen wij voor de bestaande verouderde en energieverslindende lichtmasten versneld te vervangen. De masten zijn economisch, en grotendeels ook technisch, afgeschreven. Vervanging leidt op termijn tot besparingen in het energieverbruik. In het vierde kwartaal 2018 zijn wij gestart met de vervanging. De vervanging ligt op schema. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Niet volgens plan | Gerealiseerd | |||
Wij hebben opdracht verleend voor levering van duurzame masten en armaturen. In 2018 zijn wij gestart met het vervangen van een deel van verouderde verlichting in duurzamere verlichting. De vervangingen liepen niet geheel op schema. Voor de vervangingen zijn wij afhankelijk van de medewerking van de netbeheerder. Deze medewerking heeft betrekking op het verlenen van toestemming voor werkzaamheden aan het stroomnet en het vrij schakelen (spanning vrij maken) van netten om veilig te kunnen werken. Wij liepen vertraging op omdat de netbeheerder de noodzakelijke medewerking niet op tijd leverde. Inmiddels hebben we de achterstand weer ingelopen en is de versnelde vervanging geheel afgerond. De vervangingen lopen nu geheel in de pas met de meerjarenplanning voor beheer, onderhoud en vervanging. | |||||
Voorstel raad | |||||
Wij stellen u voor de activiteit af te sluiten. | |||||
2.1.6 Opstellen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) | Jaar realisatie | 2019 | |||
Gelet op het toenemende belang van de bereikbaarheid van onze gemeente in relatie tot de toenemende verkeersdrukte gaan wij in 2019 een gemeentelijke visie op verkeer en vervoer opstellen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
Wij hebben in 2019 een concept van het GVVP opgesteld. De omzetting naar de definitieve versie heeft meer tijd in beslag genomen dan aanvankelijk gepland. | |||||
Voorstel raad | |||||
Wij stellen u voor ermee in te stemmen dat wij de definitieve versie van het plan in 2020 aan u aanbieden. | |||||
2.2 Parkeren | |||||
2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen | Jaar realisatie | 2019 | |||
In het centrum van Zevenaar zijn diverse voorzieningen voor betaald parkeren en selectieve toegang aan vervanging toe. Daarnaast willen wij op verzoek van de lokale ondernemers een pilot starten voor achteraf betalen. Parkeerautomaten Pollers (zuilen automatische afsluiting) Pilot achteraf betalen parkeren Digitaliseren van de parkeervergunningen |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Parkeerautomaten Pollers (zuilen automatische afsluiting) Pilot achteraf betalen parkeren Digitaliseren van de parkeervergunningen |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |