- Alliander N.V.
Alliander N.V.
Omschrijving
Alliander N.V. is een nutsbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon en zorgt voor de levering van energie. Alliander bestaat uit de onderdelen Liander en Liandon. Het bedrijf telt 5,7 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschappen
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Aandeel in %
0,45
De versnelling van de energietransitie laat zich zien door de opmars van lokaal opgewekte duurzame energie en lokaal gebruik van energie. Denk aan de toename van het aantal elektrische voertuigen, windmolens en zonnepanelen. Om de maatschappij te helpen bij actuele energievragen en de energienetten op tijd aan te passen, investeert Alliander in de versterking van de energienetten.
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
Resultaat partij
334.000
251.000
Eigen vermogen
4.129.000
4.224.000
Vreemd vermogen
4.216.000
4.567.000
Toelichting
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. In de begroting 2020 is de raming van het dividend structureel verhoogd naar € 0,80 per aandeel.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Ataro B.V.
Ataro B.V.
Omschrijving
Juridische vorm
Vennootschappen
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro wordt uitgeoefend door de wethouder Van Dellen.
Aandeel in %
100
Vanwege de gewijzigde sportvrijstelling zijn we in gesprek met Ataro over mogelijke oplossingsrichtingen.
Prestaties
Prestatie afspraken moeten nog nader ontwikkeld worden.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
1.774
1.821
1.745
Resultaat partij
328
135
Eigen vermogen
649
Vreemd vermogen
2.678
Toelichting
Risico's
De gemeente blijft als enig aandeelhouder bij tegenvallende exploitatieresultaten uiteindelijk financieel verantwoordelijk.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Aandeel in %
0,02
Het dividend over 2019 bedraagt in totaal € 71.000.000. De uitkering van het dividend is in elk geval opgeschort tot 1 oktober 2020. Dit in verband met de Corona crisis en op aanraden van de Europese Centrale Bank (ECB).
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
Resultaat partij
337.000
163.000
Eigen vermogen
4.257.000
4.991.000
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.
Beleidskaders
-Raadsbesluit Wijziging Regeling Bedrijfvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (gemeente Zevenaar en gemeente Rijnwaarden 2017)
-Raadsbesluit Vaststellen Regeling Bedrijfvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (gemeente Zevenaar en gemeente Rijnwaarden 2016)
-Verordening Leerlingenvervoer (gemeente Zevenaar 2018)
-Verordening Maatschappelijke Ondersteuning (gemeente Zevenaar 2016 en gemeente Rijnwaarden 2015)Openbaar belang en doel
De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk.
Bestuurlijk belang
Deelname bestuur door portefeuillehouder.
Aandeel in %
12
Prestaties
Door de deelnemende gemeenten is de sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer bij de vervoersorganisatie neergelegd. Voor het uitvoeren van de taak aanvullend vervoer is de vervoersorganisatie een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie Gelderland waarin wordt overeengekomen dat de vervoersorganisatie de taak van het aanvullend vervoer (basismobiliteit) uitvoert voor de provincie Gelderland.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
1.364
1.142
1.706
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
5.950
Toelichting
Afgerond op basis begroting 2016/2020
Risico's
De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.
Programma
6. Sociaal domein
- Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
29 Nederlandse gemeenten en 20 Duitse gemeenten
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.
Bestuurlijk belang
Deelname Algemeen Bestuur/Dagelijks bestuur door respectievelijk een door de raad en college aangewezen lid.
Aandeel in %
Herijking strategische agenda 2020+. Voorbereiding op Interreg 6-subsidieprogramma.
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
11
11
11
Resultaat partij
Eigen vermogen
1.331
Vreemd vermogen
2.424
Toelichting
Risico's
Het algemene financiële beheer van de Euregio Rijn - Waal wordt bij begroting, jaarrekening en begrotingswijziging van de Euregio getoetst en beoordeeld door de commissie financiën en projecten en de Euregioraad. Op dit moment is met in aanmerking nemend het eigen vermogen geen sprake van grote actuele risico ’s .
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen
Omschrijving
Het gemeenschappelijk orgaan is een samenwerkingsverband dat de belangen behartigt van de deelnemende gemeenten in de regio. Dit kunnen individuele belangen zijn, maar ook regionale. Daarnaast voeren zij gemeenschappelijke taken uit voor de gemeenten in de regio.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board.
Bestuurlijk belang
Het Bestuurlijk Overleg bestaat uit 18 leden; van iedere gemeente de burgemeester.
Aandeel in %
5,42
Vanuit de Pfo’s zijn verschillende ambities geformuleerd, die om extra budget vragen, ook voor de ondersteuning door de Pfo’s.
In 2019 is een proces gestart om tot versterking van deze regionale samenwerking te komen. De uitkomst van dit proces wordt in 2020 verwacht.Prestaties
Het gemeenschappelijk orgaan is vooral voor overleg en afstemming. Er zijn geen prestatieafspraken geformuleerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
66
81
82
Resultaat partij
81
84
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
De bijdrage van de gemeente bedraagt met ingang van 2019 € 1,88 per inwoner:
Oorspronkelijke afspraak:
€ 1 voor Economic Board
€ 0,50 voor Gemeenschappelijk Orgaan
verhoogd in 2019 met:
€ 0,08 voor secretaris Regio
€ 0,30 voor ondersteuning Pfo'sDe bijdrage voor Economic Board loopt tot en met 2020 en wordt in 2020 opnieuw overwogen.
Risico's
Het GO is een overlegorgaan. Het heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan niet op eigen naam rechtshandelingen aangaan. De risico’s zijn daarom zeer beperkt.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
IHP 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
44,98
Aanpassingen Gemeenschappelijke Regeling in verband met de Wet Gemeenschappelijke Regelingen worden voorzien.
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
114
47
54
Resultaat partij
-134
Eigen vermogen
862
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen, aangezien het aantal leerlingen wijzigt.
Programma
4. Onderwijs
- Leisurelands (R.G.V. Holding B.V.)
Leisurelands (R.G.V. Holding B.V.)
Omschrijving
Juridische vorm
Vennootschappen
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen, Zevenaar en RAL B.V.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht algemene leden vergadering
Aandeel in %
2,84
In 2016 is de aandeelhoudersovereenkomst verlengd met 5 jaar. Leisurelands heeft sterk de ambitie om in een concurrerende en snel veranderende markt een toonaangevende rol te spelen en verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en ambitieuzer recreatiebedrijf. Hierbij zijn een duurzame leefomgeving en maatschappelijke rendement belangrijke pijlers.
Eind 2019 volgt meer informatie over de afronding van de liquidatie RAL. Het RAL (recreatieschap Achterhoek Liemers) is eind 2013 opgeheven en geliquideerd.
De voormalige gemeente Rijnwaarden was deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling RAL.Prestaties
Beheer van terrein Rhederlaag dat grotendeels openbaar toegankelijk is.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
Resultaat partij
-1.280
Eigen vermogen
56.276
Vreemd vermogen
22.014
Toelichting
Risico's
Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Beleidskaders
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk Wabo-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).
In de voorbereiding naar de begroting 2019 heeft de ODRA met de partners afgesproken dat de begroting 2019 in twee stappen tot stand komt. Een initiële begroting 2019 opgesteld door extrapolatie van de begroting en realisatie van de voorafgaande jaren.
Voor de aangepaste begroting 2019 hanteert de ODRA een andere werkwijze door meer trendmatig te gaan begroten. Dit houdt in dat er op productgroep / productniveau samen met de partners de trends worden besproken en vertaald naar de werkprogramma’s. Voor sommige productgroepen betekent dit een neerwaartse tendens. Voor andere producten een positieve, afhankelijk van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Dit model sluit aan bij de gewenste vorm van outputsturing en mogelijk outputfinanciering welke in 2020 zal worden ingevoerd.Prestaties
Er is uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma ODRA 2019. Alle geplande werkzaamheden zijn gerealiseerd in 2019. Door de economische groei is 107 % van het vastgestelde werkprogramma uitgevoerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
592
615
613
Resultaat partij
12
-9
Eigen vermogen
783
763
Vreemd vermogen
4.883
4.480
Toelichting
De werkzaamheden van ODRA worden nu betaald door middel van de zogenaamde inputfinanciering. Hierbij brengen de deelnemers de financiële middelen in voor vergunningverlening en handhaving. In 2017 worden de werkprogramma's beschouwd als een begroting op basis van outputfinanciering. Er zal worden gerapporteerd op basis van input maar ook op basis van geleverde producten en daaraan verbonden kosten.
Risico's
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is nog positief. De impact van de omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouwen is nog niet in te schatten.
Programma
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening
- Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
Als gevolg van de herindeling en nieuwe regelgeving over GR’s is GR Reinigingsdienst De Liemers opnieuw vastgesteld. De gemeenteraden van Montferland en Zevenaar hebben dit proces in januari 2020 afgerond.
Openbaar belang en doel
De RDL voert voor de deelnemende gemeenten taken uit op het gebied van reiniging en afvalinzameling.
Bestuurlijk belang
Namens onze gemeente maken drie raadsleden en één wethouder deel uit van het algemeen bestuur. De wethouder maakt ook deel uit van het dagelijks bestuur.
Aandeel in %
55
RDL heeft in 2019 de inzameling in de gehele gemeente Zevenaar op zich genomen. Het betreft daarbij de inzameling van GFT, restafval, PMD en papier.
Prestaties
Inzameling van diverse afvalstromen, exploitatie van aanbiedstations in Zevenaar en Lobith, straatvegen en leegmaken van prullenbakken.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
1.635
1.581
1.512
Resultaat partij
-186
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Vooral door de toename van de verwerkingskosten op de aanbiedstations (door meer aanbod en hoger tarieven per ton) is de begroting van RDL de laatste jaren gestegen.
Risico's
Er is geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de RDL. Voor de taken van de RDL is de 'open einde' systematiek van toepassing waarbij bij een tekort de deelnemende gemeenten bij moeten betalen en bij een overschot geld terug krijgen. Het risico hiervoor ligt dus bij de deelnemende gemeenten.
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
- Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur bestaat uit een vertegenwoordiger van elk van die colleges, bij voorkeur de burgemeester.
Aandeel in %
52
Het AB heeft ingestemd met het voornemen de SDL om te vormen in 2 bedrijfsvoeringsorganisaties.
Het AB heeft ingestemd met het voornemen de SDL om te vormen in 2 bedrijfsvoeringsorganisaties.
Het AB heeft ingestemd met het voornemen de SDL om te vormen in 2 bedrijfsvoeringsorganisatiesPrestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
2.478
3.138
3.065
Resultaat partij
74
19
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
ECL 40420U
Risico's
De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
48
Gewerkt wordt aan de verhuizing van het streekarchivariaat naar Hal 12 en het opzetten van een kenniscentrum in samenwerking met Liemers museum. Er wordt gewerkt aan het vernieuwen van de huidige gemeenschappelijke regeling. De recente ontwikkelingen in het archiefbeheer (e-depot) worden gevolgd.
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
124
125
126
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt op gering geschat.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden werkt in opdracht van de gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname Algemeen Bestuur door burgemeester.
Aandeel in %
6,42
De begroting 2019 van de VVGM is relatief beleidsarm, omdat er nog onvoldoende zicht is op het beleid van het Rijk en nieuwe beleidsinitiatieven van de gemeenten op basis van de college-akkoorden voor 2018-2022. In het najaar van 2019 komt de VVGM met een nieuw meerjarig perspectief, dat tot een wijziging van de begroting 2019 kan leiden.
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
3.280
3.657
3.565
Resultaat partij
1.400
1.472
Eigen vermogen
7.368
7.367
Vreemd vermogen
18.616
13.096
Toelichting
De bijdrage van de gemeente aan VGGM bestaat uit een brandweerdeel en volksgezondheidsdeel. Kostensoort 40425,
Risico's
VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken.
Programma
1. Veiligheid
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Omschrijving
Vitens levert leidingwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk.
Juridische vorm
Vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater en grondwater.
Bestuurlijk belang
Via stemrecht algemene leden vergadering.
Aandeel in %
0,60
13 maart jl. is de jaarrekening 2019 goedgekeurd door de Raad van Commissarissen en hierbij is ook het dividendvoorstel over boekjaar 2019 besproken. Het dividendvoorstel is dat Vitens geen dividend zal uitkeren. Dit moet worden goedgekeurd door de aandeelhouders.
Concrete ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn het verduurzamen en verder terugdringen van de CO2-footprint en de samenwerking met landbouwcollectieven om nitraat-uitspoeling naar het grondwater te voorkomen.Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
Resultaat partij
13.000
Eigen vermogen
525.700
Vreemd vermogen
1.223.900
Toelichting
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Er wordt deelgenomen aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP) en Regionaal Bureau Leerplicht.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regelingen
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:
- Samen sterker staan in de transformatie van het sociaal domein;
- Samenwerking moet leiden tot verhoging van de kwaliteit van zorg, efficiency in de uitvoering van taken, lastendrukverlaging bij aanbieders door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.
Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:
- Op eenduidige wijze uitvoeren van de Leerplichtwet;
- Uitvoering geven aan de regionale RMC-taak (regionale meld- en coördinatiefunctie) op het gebied van voortijdig schoolverlaten;
Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren.
Samenwerking bij het WSP heeft als slogan: ‘samen werken aan werk’.
- Er is sprake van een regionale arbeidsmarkt die voorbij de grenzen van gemeenten gaat;
- Het vanuit één servicepunt samen met UWV benaderen van werkgevers en het matchen zodat er werkplekken ontstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, levert voor inwoners van gemeenten nieuwe kansen op om hun inkomenspositie en leefomstandigheden te verbeteren.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
9,40
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Bijdrage gemeente
470
497
456
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
2.449
Toelichting
Risico's
Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de MGR. Ten behoeve van de MGR is de 'open einde’ systematiek van toepassing waarbij bij een tekort de deelnemende gemeenten bij moeten betalen en bij een overschot geld terug krijgen. Het risico hiervoor ligt dus bij de deelnemende gemeenten.
Programma
6. Sociaal domein