Jaarstukken 2019
portal

Thema's

2. Sociaal domein en leefbaarheid

1.1 Beperken en bestrijden van branden, rampen en zware ongevallen

1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen

Wij stimuleren inwonerinitiatieven die ontstaan om het Zevenaarse AED-netwerk te vergroten.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2019 hebben we kunnen zien dat meerdere buurten/wijken crowdfundingsacties hebben opgezet om hun leefomgeving te voorzien van een AED.
Voor de ondersteuning vanuit de gemeente wordt een collectieve verzekering gezien als gemeentelijke taak. Overige activiteiten worden overgelaten aan particulier initiatief.

1.2 Bewaken van de openbare orde en veiligheid

1.2.1 Bestrijden ondermijning

We nemen preventieve en repressieve maatregelen om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld tegen te gaan. Dit doen we op basis van het ondermijningsbeeld en signalen uit de interne organisatie. We hebben een plan van aanpak ondermijning vastgesteld. We verwachten dat de inzet van burgemeestersbevoegdheden zal toenemen om ondermijning te bestrijden.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De burgemeester stelde in december 2018 het plan van aanpak ondermijning vast. In 2019 is de uitvoering gestart. Er zijn integrale overlegstructuren gestart om signalen uit te wisselen en de aanpak per casus af te stemmen. Daarnaast zijn er twee integrale controles geweest op bedrijventerreinen. De burgemeester sloot in 2019 vier keer een pand op basis van het 13b Opiumwetbeleid. In één geval betrof het een synthetisch drugslab.

1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente

We zetten in op en ondersteunen initiatieven van inwoners zoals buurtpreventie in de vorm van Buurtpreventie WhatsApp-groepen. We willen in het kader van buurtpreventie de WhatsAppgroepen verder professionaliseren. Hierbij brengen we beheerders uit verschillende groepen met elkaar in contact, waardoor een groter netwerk ontstaat, waarin beheerders van elkaar kunnen leren. De groepen op het Gelders Eiland moeten hiervoor nog een inhaalslag maken. We ondersteunen, bestendigen en faciliteren minimaal 6 nieuwe inwonersinitiatieven op het gebied van sociale veiligheid.
Vanuit de gebiedsteams zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlastgevende personen. De verbinding tussen zorg en veiligheid is hierin van cruciaal belang.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De Buurtwhatsappgroepen zijn nog enthousiast en beheerders weten elkaar beter te vinden. Ook groeit het aantal groepen nog steeds. Samen met de politie hebben we in 2019 een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor groepen, maar de aanmeldingen lopen hierin terug. In Lobith is de avond zelfs afgelast.
In 2019 hebben we de verbinding tussen zorg en veiligheid verder vorm gegeven. Hiervoor hebben de werkwijze Aanpak Voorkoming Escalatie geïmplementeerd, door de ontwikkelingen in het sociaal domein in de loop van 2019 heeft dit wel wat vertraging opgelopen, maar de basis staat.

4.1 Onderwijs

4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs

Met het opstellen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs anticiperen wij op het onderwijs van de toekomst. We borduren voort op de harmonisatiemaatregelen in de voorschoolse voorzieningen. Het IHP is intercategoriaal (primair onderwijs, buitengewoon basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en integraal (onderwijs- en aanpalende welzijnsvoorzieningen). Het realiseren van een kindcentrum maakt onderdeel uit van het IHP. Daarnaast vertalen wij onze ambities met betrekking tot duurzaamheid in het IHP. De verwachte activiteiten ter uitvoering van het IHP hebben wij opgenomen bij de activiteit: ‘Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen’.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Niet volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

Er is overeenstemming bereikt in het OOGO met de schoolbesturen. Het IHP is vervolgens vastgesteld door het college in november 2019 en ter kennisgeving aan de raad gestuurd.

Voorgesteld wordt om deze activiteit af te sluiten.

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs.
Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

Het programma 2019 is bijna afgerond. De herinrichting van de buitenruimte bij Lindenhage en 't Kofschip aan de Platanenlaan vordert gestaag. Er is nog een restant betreffende het krediet van de ds. Jonker.school i.v.m. de sluiting in augustus 2021.

Het programma 2020 is vastgesteld door het college. We zijn aan de slag met de beschikbaar gestelde middelen:
De Bem huisvesting 7 groepen, verbouwing Carrousel/de Maatjes, 1e inrichting onderwijsleerpakket (olp) en meubilair de Bem 2 groepen, 1e inrichting olp en meubilair de Wissel 1 groep.

In 2019 is een start gemaakt met de voorbereiding van een haalbaarheidsonderzoek voor De Wissel/Tamboerijn ,mogelijk gecombineerd met voortgezet onderwijs en een sportvoorziening.

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Samen met de gemeenten Duiven en Montferland zijn we gestart met de voorbereidingen voor de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (2015). Dit proces verwachten wij in 2021 af te ronden.

De leerlingen die vanuit het Primair onderwijs doorstromen naar het voortgezet onderwijs worden in de toekomst mogelijk niet meer op locatie Zonegge gehuisvest maar mogelijk op locaties Heerenmaten (HAVO/VWO) of Landeweer (VMBO). Ook de haalbaarheid van andere opties wordt onderzocht. Binnen de Gemeenschappelijke Regeling (GRHVOL) wordt onderzocht welke investeringen vanaf 2020 noodzakelijk zijn voor alle locaties.

4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen

De Rijksoverheid heeft per 1 januari 2019 de gewichtenregeling, die het budget voor Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) voor gemeenten bepaalt, veranderd. Door de verandering van het rekenmodel wordt het beschikbare Rijksbudget eerlijker over de gemeenten verdeeld. Hierdoor krijgt de gemeente Zevenaar vanaf 2019 de middelen waar het recht op heeft en ook nodig heeft. In de komende periode zal in nauwe samenwerking met de maatschappelijke partners worden gekeken hoe deze middelen in te zetten. Dit doen we onder meer door gezamenlijk te komen tot een nieuw, breed gedragen beleidsplan.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De nieuwe gewichtenregeling van het rijk zorgt ervoor dat alle peuters en hun ouders de ondersteuning kunnen krijgen die nodig is ter voorkoming van een onderwijsachterstand bij de start van hun basisschool. Inmiddels is het aanbod aan VVE in Zevenaar uitgebreid in aantal uren VVE, zoals wettelijk verplicht en is de doelgroep definitie aangepast op de nieuwe situatie.

Voorgesteld wordt de activiteit af te sluiten.

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het tekort aan basisvaardigheden vormt voor sommige inwoners een barrière om zelfstandig mee te doen, online én offline. Zij ervaren hier dagelijks de gevolgen van: bij het helpen van hun kinderen met schoolwerk, bij het vinden of behouden van werk of digitaal bankieren. Vanuit het programma “Tel mee met Taal” (Taalhuis) zetten we stappen die ervoor zorgen dat taal, rekenen en digitale vaardigheden voor mensen geen obstakel vormen. Basisvaardigheden voor volwassenen is slechts één element binnen een brede agenda. We werken intensief en integraal samen met het Taalhuis om leesplezier bij kinderen te stimuleren en daarmee voorkomen en tegengaan van laaggeletterdheid die van generatie op generatie wordt overgedragen. Activiteiten Leesstimulering in 2019 zijn conform plan van aanpak uitgevoerd.
Binnen de netwerksamenwerking van het Taalhuis is opgestart: de pop-up bibliotheek op locatie Landeweer en het aanbod de digitale overeind voor jongeren (doe je digi-ding)

Het aandeel van de beroepsbevolking (per 1.000 inwoners 15-75 jaar) in Zevenaar waarvan het hoogst behaalde onderwijsniveau laag onderwijs betreft =182. Dit ligt boven het landelijke gemiddelde =146 en boven het provinciale gemiddelde=157. In Zevenaar (28%) wonen gemiddeld meer kinderen met een lager opleidingsniveau dan gemiddeld in Gelderland (23%). Het percentage lage beroepsbevolking in de gemeente is in 2018 gestegen (bron: waarstaatjegemeente.nl op basis van CBS data arbeidsdeelname tot 2018)

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De reguliere werkzaamheden verliepen volgens plan.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2019 heeft Caleidoz invulling gegeven aan de uitvoering van de subsidiebeschikking en prestatieafspraken. De verantwoording hiervan neemt de welzijnsorganisatie op in de jaarstukken 2019.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2019 werkten we aan een nieuwe contractering op een groot deel van onze maatwerk producten. Samen met Inkoop Sociaal Domein Centraal Gelderland (onderdeel van de MGR) werd gewerkt aan een nieuwe contractering die per 1 juli 2020 ingaat. De belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe contractering zijn:
-              Betere kwalitatieve toetsing bij inschrijving
-              Betere kwalitatieve toetsing op naleving contractafspraken
-              Vereenvoudiging van producten en diensten

Het proces met betrekking tot deze nieuwe contractering verliep in 2019 volgens plan. Wij namen in 2019 deel aan de regionale stuurgroep op deze nieuwe contractering.

6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten

In de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning is veel aandacht voor preventieve activiteiten. Hiermee kunnen we inzet van duurdere zorg voorkomen en ook kostenbesparingen in maatwerkvoorzieningen realiseren.

De ontwikkelroutes gericht op preventie zijn:
·Vergroten van opgroeikansen
·Bevorderen gezonde leefstijl van inwoners
·Bevorderen regie woonsituatie van kwetsbare inwoners (beschermd wonen)
·Bevorderen zelfstandig wonen ouderen

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Zoals in de tweede voortgangsrapportage van 2019 is aangegeven, verliep deze activiteit in 2019 niet geheel volgens plan. Voor jeugd en Wmo lag er een uitvoeringsagenda waarin veel aandacht uitging naar het ontwikkelen van preventieve activiteiten. In de tweede voortgangsrapportage lieten wij u zien dat wij een aantal preventieve activiteiten hebben ingekocht/gesubsidieerd.

Zo hebben we aanvullend op het regionaal ingekochte jeugdhulp aanbod ondersteuning ingekocht voor kinderen en ouders in scheidingssituaties bij “Villa Pinedo”. Ook hebben we voor ouders met jonge kinderen (0-4 jaar) “Pink Cloud” ingekocht. Daarnaast werken diverse huisartsenpraktijken met een POH-GGZ.
De activiteiten uit de uitvoeringsagenda dienen bij te dragen aan de realisatie van deze doelstellingen. Dit geldt ook voor de inzet van preventieve activiteiten. Deze moeten passend zijn en bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen. Met de ontwikkeling van het nieuwe beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 legden we de nadruk op het ontwikkelen van de meetbare beleidsdoelstellingen die aansluiten op de sociale vraagstukken in Zevenaar. Daarbij hebben we een lichte vertraging opgelopen in de ontwikkeling van preventieve activiteiten zoals die waren opgenomen in de eerdere uitvoeringsagenda.

Wij stellen u voor om kennis te nemen van de vertraging.

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Daarnaast zetten wij in op ondersteuning van de mantelzorger door zijn/haar omgeving: onderwijs, bedrijfsleven, zorginstellingen en verenigingsleven. Hiertoe realiseren wij een expertisecentrum mantelzorg. De bestaande budgetten mantelzorg zijn hiervoor toereikend.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2019 is verder gewerkt aan het bekend maken van Mantelzorg Zevenaar, het aanbieden van cursussen en trainingen gericht op ondersteuning van mantelzorgers. Daarbij is vooral aandacht besteed aan het zoeken van 'nieuwe' mantelzorgers zoals 'jonge mantelzorgers'.

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2019 is voor het eerst een vrijwilligersprijs, nieuwe stijl, uitgereikt.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

Nieuwe opdracht RSD 2018
Via de Bestuursrapportage RSD: 'De Liemerse klant centraler dan ooit' informeert de RSD u over de resultaten en ontwikkelingen op het terrein van de uitvoering van de Participatiewet. De RSD beschrijft in haar rapportage dat het jaar 2019 volledig in het teken heeft gestaan van de implementatie van de door de raden in 2018 gegeven Nieuwe opdracht aan de RSD. Kern van deze opdracht: Investeer in mensen met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt (het werkfit maken van mensen) en transformeer de RSD tot een Netwerkorganisatie voor Werk en Participatie voor ondernemers, onderwijs en overheid.
De rapportage laat zien dat de gemaakte resultaatafspraken (KPI’s) zijn behaald, te weten:
1. De RSD heeft volledig zicht op alle klanten die onder de Participatiewet vallen;
2. 331 klanten, met kans op werk hebben in 2019 een stap voorwaarts gezet richting werk;
3. Gemiddeld 85% Liemerse klanten, met kans op werk, hadden in 2019 een activiteit richting werk;
4. 304 Liemerse klanten zijn uitgestroomd richting werk (Zevenaar: 151 personen);
5. 80% van de uitstoom naar werk is duurzaam (de klant doet binnen een jaar niet opnieuw een beroep op een uitkering van de RSD);
6. Er is gewerkt binnen de bestaande financiële middelen.  

De Bestuursrapportage RSD 2019 laat verder zien dat de “interventie” (= aanbevelingen BDO-rapport en bijbehorend door de RSD opgesteld Implementatie-/Verbeterplan in 2019) een positieve bijdrage heeft geleverd aan de resultaatgerichtheid en de externe positionering van de RSD.

Aanvraag Vangnetuitkering 2019  gemeente Zevenaar
In de raadsvergadering van 18 december 2019 heeft u ingestemd met de genomen maatregelen van het college om het tekort op het bijstandsbudget in 2019 terug te
dringen en een aanvraag Vangnetuitkering in te dienen bij het ministerie van SZW.

6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie

Met de agenda Economie en Participatie willen wij kansen op de arbeidsmarkt voor inwoners stimuleren door te investeren in een stevigere verbinding tussen onderwijs, ondernemers en overheid. Hiervoor versterken wij het accounthouderschap, investeren wij in scholing, ontwikkelen wij leerwerkcentra, werken wij aan sociale impact en benutten wij de grensregio, samen met de ons omringende gemeenten, het onderwijs, ondernemers en andere overheden.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2019 hebben wij een aantal druk bezochte bijeenkomsten ter voorbereiding van de oprichting van Liemerse ambassade georganiseerd in nauwe samenwerking met onderwijspartners, overheidspartners en ondernemers. Circa zeventig ondernemers, onderwijspartijen en overheden hebben gezamenlijk gewerkt aan een ontwerp van Liemerse ambassade.

6.3.3 Inburgeringsbeleid

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

Begin 2019 zagen wij een beperkte doorstroom van statushouders voor huisvesting in onze gemeente. In de loop van het jaar zijn er meerdere statushouders gekoppeld waarvoor de woningcorporaties passende huisvesting hebben gevonden. Dit heeft ertoe geleid dat wij de taakstelling voor huisvesting van statushouders in 2019, inclusief de opgelopen achterstand vanuit 2018, hebben gerealiseerd.
Daarnaast zijn wij in 2019 begonnen met de voorbereiding op de nieuwe Wet Inburgering. Aanpassingen van het inburgeringsstelsel moeten ervoor gaan zorgen dat gemeenten betere mogelijkheden krijgen om zoveel mogelijk nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk en op het vereiste taalniveau te krijgen. De gemeente krijgt hierin de regierol en wordt onder andere weer verantwoordelijk voor het inburgeringsonderwijs. De nieuwe wet gaat volgens de huidige planning in per 1 juli 2021.

6.3.4 Uitvoeren Minimabeleid (inclusief schuldhulpverlening)

Het gemeentelijk minimabeleid is gericht op het voorkomen en bestrijden van armoede en schulden. Schuldhulpverlening wordt laagdrempelig aangeboden. Inkomensondersteuning is er voor onze inwoners die voor langere tijd zijn aangewezen op een laag inkomen. Onze inkomensondersteuning is er op gericht om onze inwoners te laten participeren in de samenleving. De beste weg uit armoede is werk. Extra zorg en aandacht gaat in ons beleid uit naar chronisch zieken, kinderen en ouderen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

De nieuwe beleidsnota armoede en schuldhulpverlening is begin 2019 vastgesteld. Met onze maatschappelijke partners hebben wij de uitvoering opgepakt. In 2019 zijn wij onder andere gestart met de pilot Schuldenvrij en de pilot Bewindvoering-Budgetbeheer.

In 2019 hebben wij voor de uitvoering van het minimabeleid een tekort van € 55.000. Echter, een deel van de kosten van het minimabeleid hebben wij in 2019 elders uit kunnen bekostigen waaronder uit incidentele middelen vanuit het rijk ten behoeve van preventie armoede. Met name bij de bijzondere bijstaand zien wij in 2019 een stijging in het aantal aanvragen van inwoners en daarmee in de kosten ten opzichte van voorgaande jaren. In de jaarrekening van 2018 was de stijging in de kosten al zichtbaar. In 2019 zien we echter dat deze stijging blijft doorzetten. We denken dat dit komt doordat minimaregelingen meer bekend zijn. Dit is ook een belangrijke doelstelling van de beleidsnota armoede en schulden. Het afgelopen jaar zijn er via netwerkpartners en naar aanleiding van de nota diverse artikelen in de media verschenen. Daarnaast zijn er bij een aantal verenigingen presentaties gehouden door gebiedsconsulenten (inkomensondersteuners) over de verschillende minimaregelingen. De pilot Schuldenvrij heeft indirect gevolgen voor de kosten van het minimabeleid doordat meer inwoners met schulden in beeld komen en meer inwoners door verwezen worden naar voorzieningen van het minimabeleid. Dit verklaart ook een deel van de stijging van de kosten. Ook de Regionale Sociale Dienst de Liemers (RSD) maakt inwoners met een uitkering meer attent op de mogelijkheid van het gebruik van minimaregelingen. Door deze (media-)aandacht en de intensievere samenwerking tussen maatschappelijke partners is de bekendheid en daarmee het bereik van minimaregelingen groter geworden.
Verder moet worden opgemerkt dat een deel van de activiteiten zoals opgenomen in de beleidsnota nog uitgevoerd moeten worden. Ook deze activiteiten leiden tot een (verdere) stijging van de kosten in 2020. De in 2019 vastgestelde bezuinigingen op het minimabeleid (onder andere op de bijzondere bijstand) heffen dit tekort in 2020 niet op.  

Wij stellen voor deze activiteit af te sluiten. De activiteit is vanaf 2020 uitgesplitst in armoede en schuldhulpverlening en opgenomen onder activiteiten 6.3.6 tot en met 6.3.9

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij?

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Niet volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan, vanuit de opgave die er ligt om de organisatie voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet. In 2019 is de opgave voor Zevenaar nader in beeld gebracht en zijn de daarbij horende organisatorische randvoorwaarden verder uitgewerkt. De organisatie, het college en de raad zijn geïnformeerd over de gevolgen van de Omgevingswet. De werkgroepen zijn gestart zodat de organisatie ook daadwerkelijk aan het werk is met de verschillende sporen van de Omgevingswet. In 2019 zijn nog veel zaken opgepakt vanuit de bestaande formatie. Gebleken is dat expertise van buitenaf noodzakelijk dan wel wenselijk is, dus eind 2019 zijn enkele trajecten daarvoor ingezet met uitloop naar 2020. Dit is de reden dat in 2019 de gemaakte kosten voor het project nog laag zijn. 2020 zal een ander beeld laten zien.

8.3 Wonen en bouwen

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

In 2019 hebben wij richtlijnen in de notitie woningbouw opgesteld waarmee wij meer flexibel kunnen programmeren. Hiermee kunnen wij uitvoering geven aan de Woonvisie en de Liemerse Woonagenda. Deze notitie is gebaseerd op bestaand beleid uit de Woonvisie en de Liemerse Woonagenda, op analyse van woningmarktonderzoeken en op uitkomsten van individuele gesprekken en bijeenkomsten met stakeholders. Stakeholders zijn hierbij: corporaties, ontwikkelaars en makelaars. De uitkomsten zijn verwerkt in de notitie richtlijnen voor woningbouw. Op 10 april 2019 is er een informatieve raadsbijeenkomst gehouden, waarbij naast raadsleden ook onze stakeholders vanuit het woonveld aanwezig waren. Op basis hiervan is de notitie verder aangescherpt. De richtlijnen notitie woningbouw is in januari 2020 vastgesteld.

De richtlijnen notitie is woningbouw is gereed en is vastgesteld in januari 2020.

8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith

Het realiseren van een nieuw dorpsplein Lobith binnen de mogelijkheden van de subsidie sterk bestuur en steengoed benutten

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Rekening

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De gemeente heeft in 2019 een visie opgesteld ten aanzien van het dorpsplein in Lobith. Momenteel wordt bekeken aan welke onderdelen van de visie prioriteit in de uitvoering wordt gegeven en worden extra financieringsbronnen (subsidies) gezocht. Het resterende Budget is gereserveerd voor de daadwerkelijke uitvoering van de visie.

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2020 10:00:39 met de export van 06/11/2020 09:58:28