3.1 Versterken economische ontwikkeling | |||
3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied | |||
Het buitengebied van de Zevenaar is nog niet voorzien van snel en betrouwbaar internet. In oktober 2018 hebben de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen de samenwerking afgerond, omdat de mogelijkheden om glasvezel in het buitengebied aan te laten leggen inzichtelijk waren gemaakt. Twee marktpartijen hebben onafhankelijk van elkaar interesse getoond in de aanleg van glasvezel in het buitengebied. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Er zijn momenteel twee glasvezelbedrijven bezig met de aanleg van glasvezel in het buitengebied van de gemeente Zevenaar. Gedeelten van het buitengebied zijn inmiddels van glasvezel voorzien. | |||
3.1.3 Opstellen economische visies Liemers en Zevenaar | |||
In 2018 wordt een Economische visie Liemers opgesteld. Aansluitend hierop werken we een visie met uitvoeringsplan uit voor de gewenste economische ontwikkeling in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |
De Liemers economische visie (LEV) is door u vastgesteld. De Liemers economische visie is een kapstok voor de economische agenda Zevenaar. Deze wordt samen met de ondernemersverenigingen opgesteld. De Liemers economische visie is een kapstok voor de economische agenda Zevenaar. Gelet op de besluitvorming over de LEV, die pas in november 2019 heeft plaatsgevonden, is het opstellen van de economische agenda Zevenaar later gestart dan voorzien. Daarnaast kost afstemming met ondernemers de nodige tijd. |
Voorstel raad
Het opstellen van de Economische agenda Zevenaar vergt meer afstemmingsmomenten met de ondernemersverenigingen dan voorzien. Zodra de agenda gereed is, informeren wij u. | |||
3.1.4 Uitvoeren en monitoren Regionaal Programma Werklocaties (RPW) | |||
Om vraag en aanbod naar werklocaties (bedrijventerreinen, kantoorlocaties en perifere detailhandel) in de regio voor 2021 in balans te brengen, is het RPW opgesteld en door de provincie vastgesteld en juridisch verankerd in de provinciale omgevingsverordening. Dit RPW moet nu worden uitgevoerd. Hiervoor is een werkplan, met een werkorganisatie, opgesteld, dat de komende jaren wordt uitgevoerd. De kosten hiervoor zijn begroot op € 95.000 op jaarbasis. Dit is geaccordeerd in het regionaal portefeuillehoudersoverleg EZ en de kosten worden door de regio doorberekend aan de deelnemende gemeenten. Deze bijdrage is afhankelijk van het aantal inwoners. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De Ruimtelijke Uitwerking is op 4 juni 2019 door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Eind 2019 is het concept monitoring over 2019 verschenen, op basis waarvan het RPW naar verwachting wordt bijgesteld. In de monitoring wordt de besluitvorming rondom de A12/A15, kansen voor XXL-logistiek en nieuwe vraagramingen naar werklocaties meegenomen. | |||
3.1.5 Uitvoeren Liemerse economische visie | |||
De ambitie van de Liemers economische visie is het beter benutten van ontwikkelkansen en economische potentie van de Liemers door het regionaal inzetten en leveren van extra inspanningen op de speerpunten logistiek, maakindustrie en vrijetijdseconomie (inclusief retail). | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet gestart | Niet gestart | ||
Het beleid is vastgesteld in juli 2019. De financiële middelen hiervoor pas in november 2019 in de MJB vastgesteld. | |||
3.2 Ruimte bieden voor ondernemen | |||
3.2.2 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2019 | |||
In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het centrum toekomstbestendig te maken. Hieraan wordt gefaseerd uitvoering gegeven. In 2019 richten we ons op het planten van beeldbepalende bomen bij de entrees van het centrum, het verder opwaarderen van de stegen en het structureren van het fietsparkeren. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |
We maken de historische entrees zichtbaar met natuursteen in het wegdek. Fietsparkeren, groen en straatmeubilair zijn in een integraal ontwerp opgenomen. Dit bespreken we met ondernemers, bewoners en vastgoedeigenaren. De uitvoering loopt door naar 2020. | |||
3.2.3 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Raadhuisplein | |||
In 2019 wordt het voormalig gemeentehuis aan het Raadhuisplein herontwikkeld door de eigenaar. In aansluiting hierop richten wij het plein opnieuw in, waarbij wij de uitgangspunten van het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar toepassen. De voorbereiding van het ontwerpproces voor de inrichting het Raadhuisplein is gestart in 2018, waarbij wij ook de discussie voeren over het wel of niet realiseren van een semi-permanente overkapping over het plein. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In verschillende bijeenkomsten hebben wij bij inwoners, ondernemers en belangenorganisaties ideeën opgehaald over de herinrichting van het Raadhuisplein. Op basis hiervan werken wij een ontwerp uit. De herinrichting van het plein vindt plaats nadat het voormalige gemeentehuis is herontwikkeld. Zoals het er nu naar uitziet is dit in 2021. | |||
3.2.4 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Markt en Muldershof | |||
In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt voorgesteld om de Markt en Muldershof te herinrichten om deze pleinen toekomstbestendig te maken. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet gestart | Niet gestart | Gerealiseerd | |
Bij de begroting 2020 - 2023 is een bezuiniging aangenomen met betrekking tot de herinrichting van de Markt en het Muldershof. Het krediet komt te vervallen, en deze activiteit dus ook. | |||
3.2.5 Herstructureren bedrijventerreinen | |||
Om de economische waarde van bedrijventerreinen te behouden, knappen we verouderde bedrijventerreinen op. Dit gebeurt op logische momenten. De bedrijventerreinen die we als eerste herstructureren zijn Tatelaar in Zevenaar en Halve Maan in Lobith. We kunnen nog niet aangeven wanneer we hiermee starten, omdat we eerst belangrijke verkeerskundige maatregelen moeten nemen. In de economische visie en het uitvoeringsprogramma die we opstellen is herstructurering van bedrijventerreinen een thema. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet gestart | Niet gestart | Niet gestart | |
We zijn nog niet gestart met de uitwerking. Deze is afhankelijk van het uitvoeringsprogramma van de nog op te stellen economische agenda, de verkeerskundige aanpassingen rondom de ontsluiting van de A12 en de ontwikkelingen op de Halve Maan. De Zevenaarse economische agenda is nog niet gereed. In 2019 stelden we wel een inspiratiedocument entree Hengelder op. Ook zijn we met de provincie en ondernemersverenigingen in overleg over het project Toekomstbestendige bedrijventerreinen. | |||
3.2.6 Invullen gebouw Raadhuisplein 1 | |||
Wij gaan diverse activiteiten uitvoeren in en om het gebouw Raadhuisplein 1. De warmte/koude-opslag wordt afgedicht en het voormalige gemeentehuis zal deels worden gehuurd voor de functies: openbaar toilet, fietsenstallen en kantoorruimte voor de marktmeester en evenementen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
De ontwikkelaar heeft het voormalige gemeentehuis van ons gekocht om daar appartementen en winkels te ontwikkelen. Het project heeft geruime tijd stil gelegen als gevolg van onder andere de vondst van asbest. De sloopwerkzaamheden zijn inmiddels afgerond. De ontwikkelaar is nog niet gestart met de bouwwerkzaamheden. Dit heeft te maken met de aanpassing van het bouwplan en de indiening van de nieuwe aanvraag omgevingsrecht. |
Voorstel raad
Wij stellen u voor de activiteiten uit te stellen in afwachting van de voortgang van de bouw. | |||
3.2.7 Ontwikkelen bedrijventerrein BusinessPark 7Poort | |||
We gaan tot en met 2021 de nog circa 40 hectare beschikbare gronden op BusinessPark 7Poort uitgeven. Hiervoor zijn versnellingsmaatregelen in gang gezet. Dit zijn onder andere de herinrichting van de Wal Masqué, het aanleggen van de Weg 7Poort en het (inter)nationaal op de kaart zetten van 7Poort door actieve marketing, acquisitie en de aanleg van een 2e viaduct (zie activiteit 2.1.1). | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2019 zijn goede resultaten geboekt als het gaat om vastleggen van contracten en daadwerkelijke leveringen van kavels. | |||
3.2.8 Ontwikkelen van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) op BusinessPark 7Poort | |||
Het ontwikkelen van de FOZ op BusinessPark 7Poort is in de 'voorbereidingsfase'. Dat betekent dat we werken aan de planuitwerking, de omgevingsvergunning en de voortgang van het Actieplan (convenant). | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Vanwege de uitblijvende, definitieve duidelijkheid over de aansluiting Zevenaar-Oost als onderdeel van het project Doortrekking A15 / Verbreding A12, is de levering van de kavel uitgesteld. Afname en realisatie zullen in het derde kwartaal van 2020 plaatsvinden als deze duidelijkheid er wel is. Opening van de Fashion Outlet staat vooralsnog gepland voor eind 2021. | |||
3.3 Dienstverlening aan ondernemers | |||
3.3.2 Stimuleren start-ups | |||
We stimuleren startende bedrijven om de werkgelegenheid in onze gemeente te verhogen. Wat de beste manier is om dit te doen zal blijken uit de nog op te stellen economische visie Zevenaar. In de economische visie Zevenaar gaan we bepalen welk resultaat we nastreven met deze maatregel. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet gestart | Niet gestart | Niet gestart | |
Na afronding van de Zevenaarse Economische Agenda starten we met de uitvoering van deze activiteit. | |||
3.3.3 Verminderen regeldruk voor midden- en kleinbedrijf (MKB) | |||
Wij willen overbodige regels voor het MKB verminderen. De inventarisatie van regels waarvan de meerwaarde niet duidelijk is, gebruiken we als startpunt voor het formeren van een 'paarse krokodillenbrigade'. Hierin gaan wij samen met ondernemers op zoek naar mogelijkheden om processen te vereenvoudigen en regeldruk te verminderen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
We blijven continu in gesprek met ondernemers en ondernemersverenigingen over regels die als overbodig en onnodig worden ervaren. De conclusies van deze gesprekken worden meegenomen in nieuw beleid (bijvoorbeeld economische agenda, evenementenbeleid, winkeltijdenverordening en bestemmingplan Buitengebied). | |||
3.4 Gebiedsmarketing | |||
3.4.1 Opstellen en uitvoeren marketingplan stad Zevenaar | |||
We stellen een marketingplan voor de stad Zevenaar op, omdat wij moeten concurreren met andere gemeenten als het gaat om financiers, bewoners, bedrijven en recreanten. Deze doelgroepen zoeken een passende, relevante omgeving voor hun activiteiten. Die omgeving is de optelsom van locaties, voorzieningen en andere factoren. Citymarketing richt zich op het beïnvloeden van keuzes ten aanzien van ruimtelijk gedrag. In het marketingplan bepalen we welke gemeente we willen zijn in de toekomst. De basis voor het marketingplan ligt in de nog op te stellen economische visie voor Zevenaar. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet gestart | Niet gestart | Niet gestart | |
In juli 2019 heeft u de Liemerse economische Visie vastgesteld. Bij de behandeling van de Meerjarenbegroting 2020 - 2023 heeft u de bijbehorende uitvoeringagenda akkoord bevonden. Hierin hebben we een actiepunt opgenomen om de Liemers o.a. te gaan vermarkten op het gebied van vrijetijdseconomie. De stad Zevenaar maakt hier integraal onderdeel van uit. In 2020 starten we hiermee. |
Voorstel raad
5.1 Sport | |||
5.1.1 Harmoniseren subsidiebeleid | |||
Vanaf 2018 harmoniseren wij het subsidiebeleid. We koppelen dit aan activiteiten en prestaties die bijdragen aan doelstellingen van onze gemeente op de diverse beleidsterreinen. Sport, culturele en welzijnsverenigingen en organisaties betrekken we actief bij de totstandkoming van het nieuwe subsidiebeleid. De discussie rondom de OZB wordt meegewogen. Het nieuwe subsidiebeleid wordt van toepassing op subsidies die we verlenen vanaf 2020. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Het raadsvoorstel subsidiebeleid is in januari 2020 op verzoek van de raad van de raadsagenda gehaald. De oude regelingen zijn van rechtswege per 1 januari 2020 vervallen (wet arhi). Wij spreken opnieuw met de raad over de kaders en uitgangspunten en toetsten deze vervolgens ook bij een aantal verenigingen. Hierna leggen wij een nieuw voorstel aan de raad voor. | |||
5.2 Kunst en cultuur | |||
5.2.1 Beheren en behouden kunstcollectie | |||
Wij mogen trots zijn op ons kunstbezit. Voor een gemeente hebben wij een bijzonder kunstbezit. Hier is meer mee mogelijk dan tot nu toe bereikt wordt. Door het beheer te intensiveren kan de tentoongestelde kunst in ons gemeentehuis twee maal per jaar vernieuwd worden. Dit komt het behoud van de werken ten goede en biedt tegelijkertijd afwisseling en prikkeling voor de medewerkers en bezoekers. Door meer in te zetten op toegankelijkheid en communicatie neemt de bekendheid toe. Hierdoor wordt de kunst als het ware het visitekaartje voor onze gemeente, kunnen inwoners de kunst beter ervaren en kan deze haar oorspronkelijke grandeur van art in the factory weer tonen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |
Het beheer en het behoud van onze kunstcollectie is bestendig vormgegeven. De kunst in het gemeentehuis wordt tweemaal per jaar verwisseld. |
Voorstel raad
Wij stellen u voor de activiteit af te sluiten | |||
5.2.3 Ondersteunen culturele activiteiten | |||
Wij zetten in op een divers en kwalitatief sterk cultureel aanbod en het behoud van een breed en hecht verenigingsleven. Dit verhoogt de aantrekkingskracht van onze gemeente. We stimuleren het maken, delen en ontmoeten door culturele festivals te ondersteunen. Hiermee dragen we ook bij aan de profilering van onze gemeente en de kernen in het bijzonder. Samen met de gemeenten Duiven en Westervoort en de provincie investeren we met het Cultuur- en Erfgoedpact 2017-2020 in de Liemers € 480.000 in kunst, cultuur en erfgoed (bestaand beleid). Inwoners, verenigingen en organisaties voeren samen de activiteiten en projecten uit. Dit draagt bij aan een sterke, trotse en leefbare regio. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Het culturele aanbod in Zevenaar is stabiel en vitaal. Activiteiten van Muziekstad, Buitenblik en het SevenArt festival worden goed bezocht. Dankzij het cultuur- en erfgoedpact kunnen extra initiatieven ondersteund worden. Een goed voorbeeld is de DLHG-courant, die inmiddels zonder subsidie gerealiseerd wordt. | |||
5.2.5 Ondersteunen organisatie Kunstwerk! | |||
Cultuur is de smaakmaker van onze gemeente en een gezonde culturele infrastructuur vormt de basis van een bloeiend cultureel leven. Kunstwerk!, de fusie van de vier Liemerse professionele culturele organisaties het Musiater, Bibliotheek de Liemers, het Liemers museum en de Volksuniversiteit voor Zevenaar e.o., vormt hier een belangrijk onderdeel van. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Hoewel de verhuizing van een aantal onderdelen van Kunstwerk! naar de Turmac cultuurfabriek vertraagd is tot 2020, levert de samenwerking al duidelijke meerwaarde. Producten rondom (volwassen)educatie zijn beter op elkaar afgestemd en beter zichtbaar. De uitgebreide dienstverlening van Kunstwerk! is in meerdere kernen beschikbaar. Het aantal theatervoorstellingen is stabiel, de bibliotheek is steeds meer een partner in het sociaal domein, het museum geeft inwoners een gevarieerd beeld van de Liemers en de muziekschool laat met Meer Muziek in de Klas bijna alle schoolgaande kinderen kennis maken met muziek. | |||
5.2.6 Ontwikkelen Turmac Cultuurfabriek | |||
Hal 12 biedt straks naast de publieksbalies van onze gemeente en de Regionale Sociale Dienst, producten en diensten op het gebied van cultuur, cinema, media, educatie en erfgoed. Geconcentreerd onder één dak ontstaat een gevarieerd aanbod voor een breed publiek, waarbij ontmoeten, ervaren en beleven centraal staat. Hal 12 wordt daarmee een podium voor samenwerking en biedt een belangrijke impuls voor het centrum. De bouw is in het derde kwartaal van 2018 gestart. De opening staat gepland in het tweede kwartaal 2019. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Bouw en inrichting van de Turmac Cultuurfabriek zijn eind 2019 binnen budget afgerond. De horeca Grandcafe HAL12 is gestart met de uitvoering van catering voor de gemeente en het verzorgen van horeca bij evenementen. De start van de brasserie in de Turmac Cultuurfabriek is uitgesteld naar 2020 omdat deze samenhangt met de inhuizing van de partners. |
Voorstel raad
De raad wordt voorgesteld om de ontwikkeling van Hal 12 niet in 2019, maar in 2020 af te sluiten. | |||
5.4 Vrijetijdseconomie | |||
5.4.6 Uitvoeren beleidsplan vrijetijdseconomie | |||
Door in te zetten op vrijetijdseconomie wilt u een bijdrage leveren aan de volgende ambities: Om deze ambities te bereiken, heeft u de volgende doelstellingen geformuleerd: Dit gaan wij realiseren door werkzaamheden uit te voeren binnen de volgende taakvelden: | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | |||
a. toeristische infrastructuur (paden, routes, bewegwijzering): b. ontwikkeling van aanbod voor dag- en verblijfsrecreatie: c. Samenwerking en kwalitatief & innovatief ondernemerschap: d. Marketing, informeren & inspireren: e. Doeltreffend beleid: |