4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME) | |||
4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu | |||
De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | ||
We hebben in 2019 stappen gezet voor de toekomst van de NME, waarbij dit onderdeel is geworden van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Daarnaast heeft u besloten tot een bezuinigingstaakstelling. | |||
5.3 Cultuurhistorisch erfgoed | |||
5.3.1 Zorgdragen voor historisch erfgoed | |||
We ontwikkelen beleid om de verduurzaming van monumenten te bevorderen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Wij hebben in 2019 ingestemd met de aanwijzing van een locatie bij Herwen als archeologisch rijksmonument. Op deze site zijn archeologische resten gevonden uit de Romeinse tijd, overblijfselen die verwijzen naar de Limes, de Romeinse rijksgrens. Het ondersteunt het verhaal van de Dam van Drusus op het splitsingspunt van Rijn en Waal, het eerste bekende waterwerk in onze geschiedenis. Deze site is opgenomen in het Nominatiedossier van de Neder-Germaanse Limes, welke aangeboden is aan de Werelderfgoedcommissie van Unesco. Medio 2021 wordt bekend of de Neder-Germaanse Limes (en dus de site bij Herwen) op de Werelderfgoedlijst komt. Het verhaal van de Limes en met name de Dam van Drusus moet verder verteld worden. Wij pakken dit verder op in samenwerking met bewoners en ondernemers uit de omgeving. | |||
7.2 Duurzaamheid (energietransitie en CO2 reductie) | |||
7.2.1 Invoeren van circulaire economie in Zevenaar | |||
Voor het slagen van de energietransitie is een ander economisch model nodig: de Circulaire Economie. Hiermee optimaliseren we hergebruik én minimaliseren we waardevernietiging. Het Rijk heeft hier het Rijksbrede programma Circulaire Economie 'Nederland circulair in 2050' voor opgesteld. Wij vertalen dit concreet naar een:
| |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Eigen organisatie; er is uitvoering gegeven aan een circulaire aanbesteding openbare verlichting. De kennis en ervaring die tijdens deze aanbesteding wordt opgedaan wordt vertaald en opgenomen in de duurzaamheidsparagraaf van het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Regionaal; Gemeente Zevenaar maakt samen met gemeente Arnhem en Nijmegen en provincie Gelderland deel uit van de regionale kopgroep duurzaamheid en circulariteit in de grond-, weg- en waterbouw (GWW) regio Arnhem-Nijmegen. Het doel van deze kopgroep is uitvoering geven aan de opdracht vanuit het PFO Duurzaamheid, het opstellen van een regionaal kennisplatform (waar onder een regiotraining), regionaal circulair inkopen (bijvoorbeeld rioolbuizen, asfalt en/of straatstenen) en het opzetten van een regionale materialenbank voor hergebruik van vrijgekomen regionale producten en materialen. | |||
7.2.2 Energie neutraal maken eigen organisatie | |||
Wij streven in 2025 naar een energieneutrale eigen organisatie. Hiervoor voeren we projecten uit op het gebied van gebouwen en vastgoed, bedrijfsvoering en mobiliteit. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Eind 2019 is de monitoringstool de CO2-Prestatieladder ingevoerd waarmee de CO2- en energieprestaties van de eigen organisatie gemeten kan worden. Aan de hand van de Prestatieladder is een uitvoeringsprogramma opgesteld om waar mogelijk de CO2- en energieprestaties van de eigen organisatie naar beneden te brengen ten opzichte van 2018 (basisjaar). | |||
7.2.4 Onderzoeken mogelijkheden deelname campagne fairtrade gemeente | |||
Fairtrade gemeente' is een predicaat dat vanuit 3 samenwerkende fairtrade organisaties kan worden toegekend als een gemeente op 6 criteria inzet toont voor fairtrade. Het gaat dan om gemeente in de zin van 'lokale gemeenschap', niet enkel 'gemeentelijke overheid'. Wij onderzoeken of er in de lokale samenleving animo is voor een werkgroep die fairtrade (en het behalen van het predicaat) wil oppakken. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet gestart | Volgens plan | Volgens plan | |
In de maand december zijn studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein uit Velp de gemeente Zevenaar in gegaan om een enquête te houden onder consumenten (inwoners), ondernemers en instellingen. Er blijkt voldoende behoefte om verder in te zetten op het behalen van de titel Fairtrade gemeente. Aangezien geen budget beschikbaar gesteld is voor het uitvoeren van de campagne, zijn wij afhankelijk van de bereidheid van een afstudeerder die met dit onderwerp aan de slag wil gaan om verder te onderzoeken of Zevenaar voor de titel Fairtrade gemeente in aanmerking komt. | |||
7.2.5 Op weg naar aardgasvrij Zevenaar | |||
In 2019 is duidelijk hoe we onze gemeente aardgasvrij maken (warmtevisie en uitvoeringsprogramma). In twee wijken gaan we als ‘proeftuin’ aan de slag. Deze ervaringen en de regionale ontwikkelingen zoals de 'Wijk van de Toekomst' (Gelders Energieakkoord) gebruiken en volgen we. Bijvoorbeeld voor het opstellen van de warmtevisie en het uitvoeringsplan. In 2040 is Zevenaar van het aardgas af. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |
De oorspronkelijke planning om het proces in de wijken en dorpen van Zevenaar te starten om aardgas vrij te worden is bij de afwegingen over de Kadernota 2020 e.v. gewijzigd. Het jaar van realisatie blijft 2040 alleen de snelheid van uitvoering is aangepast. Angerlo als Wijk van de Toekomst wordt afgerond. En voor de periode 2019-2020 zijn middelen gereserveerd voor een wijk/dorp die het graag zelf wil organiseren. De stand van zaken verloopt nu volgens aangepast plan. In 2018-2019 is de economische haalbaarheid van het doortrekken van het warmtenet vanuit Duiven naar Zevenaar aangetoond. In 2019 is het vervolgonderzoek uitgevoerd, een verdiepende verkenning, waarbij de aspecten beschikbare warmte, behoefte onderzoek (vraagkant) en marktverkenning exploitantentraject aan de orde zijn. De uitkomsten van dit onderzoek zijn op alle drie de onderdelen positief. In 2020 wordt daarom voorgesteld om de volgende fase (voorbereiding warmtenet om tot een intentieovereenkomst te komen) op te starten. Hierover informeren wij u separaat. | |||
7.2.6 Uitvoeren 'Gelders Energieakkoord in uitvoering’ (2018-2023) | |||
Wij zetten extra in op het uitvoeren van het Gelders Energieakkoord (zoals de discussietafels Inkoop, Wijk van de Toekomst en Samenwerking). Voor deze extra inzet is extra capaciteit (externe ondersteuning) nodig. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Het Gelders Energieakkoord is zich aan het heroriënteren. Eind 2019 begin 2020 zal duidelijk zijn wat de (nieuwe) rol van het Gelders Energieakkoord wordt in de provinciale- en regionale opgave ten aanzien van de energietransitie. | |||
7.2.7 Uitvoeren van de Routekaart ...op weg naar een energie neutraal Zevenaar (2016-2020) | |||
De Routekaart is een uitvoeringsagenda met verschillende projecten die bijdragen aan de CO2-reductie en om energieneutraal te worden. Wij streven er naar om al in 2040 energieneutraal te zijn. Dit doen we onder andere door het professionaliseren van het Liemers Energieloket om nog beter de inwoner te bereiken, maar ook door een duurzaamheidsfonds waar initiatieven van derden gebruik van kunnen maken. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Liemers Energieloket | |||
7.2.8 Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Routekaart energietransitie Regio Arnhem Nijmegen (2018-2023) | |||
Ook de Regio Arnhem Nijmegen staat voor een opgave (in 2050 energieneutraal). Dit is een opgave voor alle vier de bestaande Portefeuillehouders-overleggen (Duurzaamheid, Mobiliteit, Wonen en Economie). De coördinatie is vanuit het portefeuillehoudersoverleg Duurzaamheid en wordt voorbereid via de regionale Icoongroep Slimme Duurzaamheid. Voor het halen van de opgave is het uitvoeringsprogramma opgesteld waarbij de focus van de regionale samenwerking ligt bij:
| |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Uit het regionale uitvoeringsprogramma zijn projecten in het kader van duurzaam en circulaire inkopen, energiebesparing op bedrijventerreinen en de Regionale Energie Strategie (RES) uitgevoerd. | |||
7.3 Duurzaam inzamelen en verwerken afval | |||
7.3.1 Verminderen restafval per inwoner (max. 100 kg) | |||
Om deze doelstelling te realiseren willen wij de hoeveelheid gescheiden ingezameld GFT- en groenafval verhogen. Om dat te bereiken voeren wij een aparte GFT-container in die wij de inwoners gratis aanbieden. Ook kunnen inwoners groenafval op het aanbiedstation gratis aanbieden. Het aanbieden van restafval gaan wij ontmoedigen door dit minder vaak op te halen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Begin 2019 is het inzamelsysteem voor restafval en Groente-, Fruit- en Tuinafval (GFT) gewijzigd. Dit heeft geleid tot veel minder restafval per inwoner. een daling van 136 kg naar 101 kg. Daarmee is doelstelling nagenoeg behaald. De hoeveelheid gescheiden ingezamelde grondstoffen is fors toegenomen. Bij GFT was de toename met 52% het hoogst, maar ook bij PMD (+23%) en glas (+12%) is de gescheiden inzameling behoorlijk gegroeid. Alleen papier (-1,5%) maakt een pas op de plaats. | |||
7.4 Afvalwater en waterhuishouding | |||
7.4.1 Uitvoeren duurzaamheidsmaatregelen Watertakenplan | |||
Zoals in het Watertakenplan de Liemers 2017-2021 is opgenomen, focussen we serieus op duurzaamheid en klimaatverandering. Bij het ontwerpen en inrichten van zowel (afval)waterketen, watersysteem als openbare ruimte wordt hiermee rekening gehouden. Hierbij zoeken wij nadrukkelijk naar een integrale benadering bij grootonderhoud, reconstructie en nieuwbouw. De volgende uitgangspunten hanteren wij bij alle plannen met betrekking tot afvalwaterketen, watersysteem en openbare ruimte:
Wij gaan samen met andere Liemerse gemeenten en het waterschap dit jaar starten met het project 'Klimaatadaptatie De Liemers', zoals recent vanuit het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie is voorgeschreven. Hiervoor voeren we een stresstest uit om knelpunten en risico's op onder andere wateroverlast in kaart te brengen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Samen met andere Liemerse gemeenten en het waterschap zijn wij medio 2018 gestart met de aanbestedingsprocedure “Klimaat stresstest”. Dit is in het kader van project 'Klimaatadaptatie De Liemers', zoals recent vanuit het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) is voorgeschreven. De stresstest heeft de thema's: wateroverlast, hitte, droogte en waterveiligheid (bijvoorbeeld risico op dijkdoorbraak). De knelpunten over de genoemde 4 thema’s brengen wij in beeld. Het hanteren van de genoemde uitgangspunten is een continu proces. De Stresstest hebben wij afgerond. De volgende fase betreft het voeren van risicodialogen en strategievorming, waarbij verbinding, integratie en gedeeld eigenaarschap centraal staan. Wij bespreken risico's, kansen, globale strategie en oplossingsrichtingen samen met de stakeholders en inwoners. | |||
7.5 Milieu | |||
7.5.1 Door stimuleren en handhaven wordt energie bespaard in het bedrijfsleven | |||
Het bedrijfsleven dient een energiebesparing te realiseren van 7,5 % in 2020. De ODRA levert met circa 60 controles van 2018 t/m 2020 een bijdrage aan de energiebesparingsdoelen uit het Gelders Energieakkoord. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Binnen de samenwerking met de 'Groene Allianties de Liemers' is er een aanpak (informeren, stimuleren) ontwikkeld. Daarnaast voert de Omgevingsdienst regio Arnhem (ODRA) specifieke energiecontroles uit bij milieuinrichtingen. In 2019 heeft de ODRA 25 energiecontroles uitgevoerd. |